Skip to content
Task

Vurder og velg kommunikasjonstiltak og –kanaler

Øv dere på å vurdere og velge kommunikasjonstiltak og -kanaler gjennom skriftlig arbeid. Hva er et kommunikasjonstiltak? Og når bruker dere hvilke kommunikasjonskanaler?

Oppgave 1. Hvilket kommunikasjonstiltak?

Video: Kolbjørn Hoseth Larssen, Tone Hadler-Olsen / CC BY-NC-SA 4.0

Lasse Smedvig var med og startet Cutters. I filmen forteller han om oppstarten.

  1. Hvilket kommunikasjonstiltak snakker han om i filmen?

  2. Hva er fordeler og ulemper med dette kommunikasjonstiltaket?

  3. Hvilke kanaler er sentrale for dette kommunikasjonstiltaket?

Oppgave 2. Skriv om fagbegreper

Jobb individuelt med fokus på skrivetrening. Bruk og finn ut om metoden "tenkeskriving" i artikkelen "Å skrive for å tenke".

  1. Forklar forskjellen på et kommunikasjonstiltak og en kommunikasjonskanal.

  2. Velg to kommunikasjonstiltak. Beskriv egenskaper, fordeler og ulemper ved disse tiltakene. Bruk konkrete eksempler for å forklare.

  3. Velg to kommunikasjonskanaler. Beskriv egenskaper, fordeler og ulemper ved dem. Bruk konkrete eksempler for å forklare.

  4. Hva vil det si at kommunikasjonskanalen har

    • distribusjonsegenskaper

    • presentasjonsegenskaper

    • reaksjonsegenskaper

    Bruk egne ord.

  5. Hva mener vi med

    • eide kommunikasjonskanaler

    • fortjente kommunikasjonskanaler

    • kjøpte kommunikasjonskanaler

    Bruk egne ord.

Oppgave 3. Vurder bruk av influensere som kommunikasjonstiltak

En sponset idrettsutøver eller en influenser i sosiale medier er begge eksempler på hvordan vi bruker en persons status i et kommunikasjonstiltak. Statusen til den kjente personen har noe å si for hvor mye det vil koste å bruke vedkommende, og hvilken påvirkningseffekt vi vil lykkes med gjennom et samarbeid.

  1. Diskuter sammen eller reflekter alene over samarbeid med en influenser som kommunikasjonstiltak:

    • I hvilke sammenhenger tenker dere det gir det god effekt å samarbeide med en influenser, og når gir det ingen eller mindre effekt?

    • Velg et produkt der dere mener det kan passe å bruke en influenser i markedskommunikasjonen. Beskriv hvordan dere vil utforme kommunikasjonstiltaket, og hva som er egnete kommunikasjonskanaler.

  2. Skriv ned svarene på spørsmålene over i hele setninger.

Oppgave 4. Diskuter kommunikasjonen til Vippa

Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-SA 4.0
  1. Skriv en setning som forklarer de mest relevante fagbegrepene innen markedskommunikasjon. Fagbegrepene (...) og (...) betyr henholdsvis (...) og (...) (husk kildereferanse).

  2. Skriv et avsnitt der du beskriver markedskommunikasjonen til Vippa, slik den er framstilt i filmen.

  3. Hvilke valg av kommunikasjonstiltak og/eller -kanaler finner du eksempler på?

  4. Velg et kommunikasjonstiltak og/eller en kommunikasjonskanal fra filmen. Skriv en eller to setninger om kommunikasjonstiltaket og/eller -kanalen du har valgt. Skriv deretter en eller to setninger som begrunner valget ditt.

  5. Skriv et avsnitt der du vurderer kommunikasjonstiltaket og/eller -kanalen du har valgt. Skriv også en setning om hvordan det passer inn med Vippa sin markedskommunikasjon for øvrig.

  6. Skriv et oppsummerende avsnitt om Vippa sin markedskommunikasjon.

  7. Les avsnittet opp for en medelev. Noen steder vil du trolig oppleve av det er vanskelig å få flyt eller forstå den andre. Still hverandre spørsmål og svar muntlig. Skriv avsnittet på nytt til dere er fornøyde.

Oppgave 5. Velg kommunikasjonstiltak og -kanaler

Velg en av virksomhetene: Finn, Onecall, Freia eller Ving.

  1. Sett dere inn i virksomheten. Bruk nettsøk, utforsk virksomhetens nettsider, sjekk nyheter og spør andre om hva de vet og opplever når de tenker på virksomheten.

  2. Bruk noe tid på å beskrive virksomheten. Ta gjerne utgangspunkt i spørsmålene nedenfor. Husk å ta vare på kildene du bruker.

    1. Hvilke produkter er det snakk om?

    2. Hva er forretningsidéen, visjonene og verdiene?

    3. Hva kjennetegner markedsstrategien?

    4. Hva er hovedinntrykket forbrukere har av virksomheten?

  3. Tenk deg at virksomheten du har valgt ønsker å øke salget. Formuler et passende kommunikasjonsmål.

  4. For å nå kommunikasjonsmålet har virksomheten valgt å kjøre en salgskampanje med et halvt års varighet. Beskriv, med ett avsnitt, hvordan du ser for deg at kampanjen kan se ut.

  5. Lag en kampanjeplan som viser valg av kommunikasjonstiltak og valg av kanaler. Lag oversikten i tabellform. Tenk at den skal presenteres muntlig for ledelsen i virksomheten.

  6. Skriv en kort rapport som underbygger valgene du har gjort. Skriv sammenhengende argumenter for hvorfor du har valgt denne miksen av kommunikasjonskanaler. Bruk relevante teorier og fagbegreper i argumentasjonen. Strukturer gjerne teksten din med mellomtitler for å skape oversikt.

  7. Følg referansestilen til APA 7 når du lister opp kilder på slutten av dokumentet. Lever oppgaven.

Hjelpemidler

Les mer:

Femavsnittsmetoden

Å skrive for å tenke

Skrivesenteret: Tenkjeskriving på vidaregåande – skrive for å lære

Få hjelp:

Bruk APA 7th Kildekompasset

Related content