Hva er pedagogisk entreprenørskap?
Pedagogisk entreprenørskap er en læringsstrategi som består av flere metoder der eleven aktivt deltar i egen læring. Det handler om å koble teori til praksis i elevenes læringsprosesser.
Læringsstrategi
Elevene bruker læringstrategier for å organisere sin egen læring, altså for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål.
En læringsstrategi er en arbeidsform – en måte å lære på som man kan bruke i alle fag og som fremmer helhet og dybdelæring for elevene. Det er ikke noe som kommer på toppen av det vi skal gjøre i skolen.
Det er seks elementer som må til for å klassifiseres som pedagogisk entreprenørskap. Disse seks elementene er:
- samarbeid med lokalsamfunnet
- prosjektorganisert og tverrfaglig
- medbestemmelse
- erfarings- og problembasert
- aktivitet
- resultatorientert
Disse seks elementene kan sees på som byggesteiner i pedagogisk entreprenørskap og er med på å gi en forståelse for hvordan du kan ta i bruk pedagogisk entreprenørskap inn mot egne elevers læring.
Det er fire entreprenørielle kompetanseområder i skolen. Her kommer det tydelig fram at pedagogisk entreprenørskap som fenomen består av mange fagområder.
I pedagogisk entreprenørskap er det derfor naturlig med tverrfaglig læringsarbeid hvor lærere med ulik fagkompetanse samarbeider med hverandre og med aktører utenfor skolen.
Disse er:
Kreativitetskompetanse | Omverdenkompetanse | Handlingskompetanse | Personlige ressurser |
---|---|---|---|
utforskende skapende løsningsorientert problemløsende iderik | lokale, nasjonale og globale perspektiver bruke og bygge nettverk inkluderende kulturforståelse | samarbeidsevne kommunikasjons-evne ta initiativ ansvarsfull endringsvillig | utfordre seg selv og andre selvtillit risikovilje utholdenhet respekt selvstendighet |
Related content
Praktiske eksempler på og fremgangsmåten for pedagogisk entreprenørskap.
Ask, A.S. og Ødegård, I.K.R. (red.) (2014). Entreprenørskap i skole og utdanning. Aktiv, praktisk og meningsfull læring. Kristiansand: Portal Forlag.
Falk-Lundquist m.fl., (2011). Entreprenöriell pedagogik i skolan - drivkrafter för lärare och elever. Umeå: Länstyrelsen Västerbotten
Johansen, V., Skålholt, A. og Schanke, T. (2008). Entreprenørskapsopplæring og elevenes læringsutbytte. (Østlandsforskning Rapport nr. 8, 2008). Lillehammer: Østlandsforskning.
Rønning, W., Hodgson, J. og Tomlinson, P. (2013). Å se og bli sett.
Klasseromsobservasjoner av intensivopplæringen av Ny Giv. Sluttrapport. Bodø: Nordlandsforskning
Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2009). Elevenes opplevelse av skolen: sentrale
sammenhenger og utvikling med alder. Spesialpedagogikk 74(8), 36-47.
Teigen, I., Markussen, O. og Meldal, A. (2013). Pedagogisk entreprenørskap i videregående skoler – lærernes fortolkninger i Norge, Sverige og på Island. Master. Universitetet i Nordland.
Ødegård, I.K. og Nøvik, T.V. (2019). Pedagogisk entreprenørskap. Kreativitet,
livsmestring og dybdelæring i skolen. Oslo: Cappelen Damm Akademiske.