Planlegg vurdering for å fremme læring
Hvordan planlegge vurdering for å fremme læring – også kjent “formativ vurdering”, “underveisvurdering” og “vurdering for læring”?
Hvilke erfaringer har du med bruk av vurdering for å fremme læring?
Å bruke vurdering aktivt for å fremme læring er en sentral del av Fagfornyelsen (LK20).
Forskning på Vurdering for Læring (VfL) trekker fram tre nøkkelfaser i læring og undervisning. De tre fasene er hvor eleven skal i læringen (feed up), hvor eleven er i læringsprosessen (feed back) og hvordan komme videre i læringsprosessen (feed forward).
Black og Wiliam (2009) har koblet de tre fasene sammen med de ulike rollene i klasserommet (lærer, elev og medelev) og kommet fram til et rammeverk med fem nøkkelstrategier for bruk av vurdering for læring i klasserommet. Dette rammeverket kan være nyttig for deg når du skal planlegge og designe vurdering.
Hvor eleven skal | Hvor eleven er | Hvordan komme videre | |
---|---|---|---|
Lærer | 1. Målorientert undervisningUtarbeide tydelige læringsmål og kriterier. Forstå og dele læringsmål og kriterier (tolkingsfellesskap) Forstå læringsmål og kriterier | 2. Tilretteleggelse for læringLegge til rette for gode diskusjoner og læringsaktiviteter som viser elevenes forståelse (synliggjøre læringen) | 3. TilbakemeldingGi tilbakemeldinger (framovermeldinger) som beveger elevene videre i læringsprosessen |
Medelever | 4. MedelevvurderingAktivisere elevene som ressurser for hverandres læring | ||
Elev | 5. EgenvurderingAktivisere eleven som "eier" av sin egen læring (Aktivisere elevens evne til å lære å lære) |
Figur 1: Rammeverk for bruk av fem strategier i vurdering for læring.
Disse fem strategiene hjelper deg til både å være mer bevisst på det du gjør og til å systematisere innsamlingen av informasjonen. Det som er viktig er at du bruker informasjonen som kommer fram om elevenes læringsprosess til å justere kursen for læringen underveis.
Wiggins og McTighe (2005) påpeker at du må vite hvordan elevene skal vise læring før læringsaktivitetene blir planlagt.
Hjelpespørsmål
- Hvordan ser det ut når elevene har nådd målene?
- Hvordan kan du vite om elevene når læringsmålene?
- Hva teller som bevis for læring?
- Hva vil være tilstrekkelig bevis for forståelse etter at læringen har funnet sted?
- Hvilke autentiske fremføringsoppgaver skal elevene gjøre for å vise den ønskede kunnskap, ferdigheter og forståelse?
- Hvilke vurderingskriterier vil fremføringen bli vurdert ut fra?
- Hvilke andre bevis for læring vil elevene bruke for å vise at de har nådd målene? (quiz, tester, fagskriving, observasjoner, hjemmearbeid, journaler)
- Hvordan vil elevene reflektere over egen læring (metakognisjon) og vurdere seg selv (egenvurdering)?
Hva kan være fordelene med å planlegge vurdering for å fremme læring (formativ) før du planlegger læringsaktivitetene, slik Wiggins og McTighe (2005) foreslår?
Her er en oppgave du kan gjøre selv eller sammen med kolleger:
Utform et sett med mindre formative oppgaver som lar elevene utvikle og vise sin kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og forståelse).
Black, P. og Wiliam, D. (2009): Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 1(21), 5-31.
Fjørtoft, H. (2015). Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. Landslaget for norskundervisning.
Wiggins, G. og McTighe, J. (2005). Understanding by Design (expanded 2nd ed). New Jersey: Pearson Merril Prentice Hall.