Oppgaver om biologisk mangfold
Hva betyr begrepet biologisk mangfold?
Hvilke nivåer av biologisk mangfold finnes?
Kryss av for faktorene som bidrar til biologisk mangfold.
Forklar hvorfor de enkelte faktorene bidrar (eller ikke) til biologisk mangfold.
På hvilken måte kan det være gunstig for det biologiske mangfoldet at gamle trær eller vindfall får være igjen på en hogstflate?
Det er kjent at små øyer som ligger langt fra fastlandet, har mindre biologisk mangfold enn større øyer som ligger nær fastlandet. På hvilken måte kan dette overføres til betydningen habitatødeleggelse og habitatfragmentering har for biologisk mangfold?
Nedgangen i biologisk mangfold fra ekvator mot polene er et velkjent mønster i økologien. (Slike gradvise endringer kalles gradienter.) Dette gjelder summen av alle arter. Kjenner du til noen artsgrupper som viser et annet mønster?
Kjenner du til noen naturtyper med stort biologisk mangfold i nærheten av der du bor? Hva tror du er årsaken(e) til det store mangfoldet i disse habitatene?
Hvilket område har størst artsmangfold: en tropisk regnskog eller en arktisk tundra? Hvorfor er det slik, tror du?
Under ser du bilder av to landskap med ulik karakter. Hvor tror du det er størst biologisk mangfold, og hvorfor er det slik?
Under ser du bilder av to typer skog, regnskog og granskog. Hvor tror du det er flest insektarter? Begrunn svaret ditt.
Bruk figuren under til å forklare hvordan konkurranse kan virke positivt inn på det biologiske mangfoldet.
Forsøk å bruke så mange som mulig av følgende begreper:
nisje
habitat
intraspesifikk konkurranse
interspesifikk konkurranse
nisjeseparasjon
samspill
ressurser
byttedyr
Lag en oversikt over de viktigste truslene mot det biologiske mangfoldet. Oversikten bør omfatte
hva trusselen er
hvorfor dette er en trussel mot mangfoldet
hva vi kan gjøre for å bekjempe trusselen
Lag en passende bildetekst til dette bildet. Bruk begreper som habitat, areal, arealendringer og genetisk mangfold.
Argumenter for å ta vare på det biologiske mangfoldet kan sorteres i fire grupper. Plasser argumentene i riktig boks.
Gi eksempler på hvordan ulike aktører kan bidra for å ta vare på natur og biologisk mangfold:
internasjonale organisasjoner
regjeringen i Norge
fylkeskommunen og kommunen
frivillige organisasjoner
privatpersoner
Diskuter. Hvem har ansvaret for å ta vare på det biologiske mangfoldet?
Hva mener vi med artsmangfold?
Hvordan kan vi måle og tallfeste artsmangfoldet i et område?
Det er like mange arter i gruppe A som i gruppe B. I hvilken gruppe er det biologiske mangfoldet størst? Forklar.
Hva er en indikatorart?
Hvordan kan indikatorarter brukes for å overvåke det biologiske mangfoldet?
Klippeblåvinge er en sommerfuglart som ifølge Artsdatabanken er kritisk truet. Det er sannsynligvis arealendringer som utbygging og gjengroing som er årsaken til artens tilbakegang.
Tenk deg at du jobber som saksbehandler i en kommune og mottar en søknad om videreutbygging av et eksisterende boligfelt. Den lokale naturvernforeningen hevder de har observert klippeblåvinge i det aktuelle området, men denne observasjonen er ikke bekreftet.
Finn ut hva naturmangfoldloven sier, og vurder de ulike scenarioene under.
Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) hos lovdata.no
Det er sannsynlig at det finnes klippeblåvinge i kommunen, men kartlegging er ikke gjennomført, og funn er ikke påvist. Kommunen trenger de nye boligene raskt, fordi mange står i boligkø og en ny runde med planlegging vil føre til enda lengre venteliste. Kommunen innvilger søknaden.
Etter kartleggingen er det ikke registrert truede arter eller truede naturtyper i det planlagte byggeområdet. Kommunen innvilger søknaden.
Det ble registrert klippeblåvinge i nærheten av det planlagte byggeområdet i fjor sommer, men ikke i det aktuelle området. Kommunen innvilger søknaden.
En biolog fant i fjor flere eksemplarer av den sterkt truede klippeblåvingen i det planlagte byggeområdet. Kommunen sier nei til videre utbygging.