Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Utforsk Oda sitt samarbeid med andre aktører

Oda er Norges største supermarked på nett, og de samarbeider med små og store merkevarer. Clas Ohlson, Sprell og Rema 1000 er eksempler på noen aktører Oda har strategiske samarbeid med. I denne oppgaven skal dere se nærmere på slike samarbeid.
Fotografi som viser Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør og medgründer i Oda, sittende i en av Oda sine gule lastebiler som de bruker til å frakte dagligvarene de selger på nett.
Åpne bilde i et nytt vindu
Forslag til hvordan dere kan arbeide med oppgavene:
  • Jobb gjerne i par.

  • Diskuter oppgavene i klassen til slutt.

Oppgave 1

  1. Utforsk Oda sin nettside.

  2. Finn ut mer om de ulike samarbeidene som Oda har inngått. Gjør rede for samarbeidene.

  3. Drøft fordeler med samarbeidene for både Oda og aktørene de samarbeider med.

  4. Hvilke forslag til samarbeid vil dere foreslå for Oda i framtida? Skriv opp forslagene, og grunngi disse.

Oppgave 2

Drøft de følgende påstandene:

  1. "Oda vil trolig ha mangedoblet antallet samarbeid om fem år."

  2. "Oda vil trolig være det mest foretrukne supermarkedet i Norge om ti år."

  3. "Det er flere ulemper enn fordeler med dagligvarehandel på nett sammenlignet med fysiske dagligvarebutikker."

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 09.12.2021

Læringsressurser

Samarbeidsformer i handelsnæringen