Hopp til innhold

Fagstoff

Indirekte distribusjon

Har du noen gang tenkt på hvilken reise en brusflaske har vært på før du finner den i butikkhylla? Først blir den produsert, deretter blir den kjøpt og lagret hos en grossist, og til slutt blir den transportert til butikken.
Flasker med Coca Cola og Pepsi står på paller hos Meny Lagunen, oktober 2020. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Valg av distribusjonsform dreier seg om hvorvidt bedriften skal ha direkte eller indirekte distribusjon. Ved indirekte distribusjon benyttes mellomledd for å få produkter ut til kundene. Denne distribusjonsformen gjør det mulig å nå store kundegrupper, men den har også sine ulemper.

Indirekte distribusjon

Vi snakker om indirekte distribusjon når det brukes mellomledd for å få produkter ut til kundene. Slike mellomledd kan for eksempel være og .

Indirekte distribusjon er vanlig for de fleste masseproduserte varer. Masseproduksjon forutsetter nemlig store kundegrupper, og for å nå disse gruppene kreves det massedistribusjon med en rekke mellomledd som sørger for at varene blir tilgjengelige for flest mulig kjøpere.

Hva slags mellomledd som brukes, og hvor mange, er avhengig av varetype og hva som er vanlig i bransjen.

Et eksempel er Coca Cola, som selges i dagligvareforretninger, i kiosker, på bensinstasjoner, på spisesteder og så videre.

Et annet eksempel på indirekte distribusjon kan være distribusjon av biler. Bilene produseres på en fabrikk. Når de er ferdigstilte, sendes de med tog, lastebil eller båt over hele verden til forskjellige importører. Importørene selger bilene videre til forhandlere, og herfra kan de selges enkeltvis til kundene. Tenk deg hvor lang tid transport og videresalg tar, og hvor mange som har gjort en jobb før bilene når kundene.

Stor distribusjonsflate og lavere risiko

Den største fordelen ved indirekte distribusjon er at produsenten kan nå mange kunder og gi god spredning av produktene.

Når en virksomhet har ferdigstilt et produkt, kan det selges til . Grossistene har et stort nettverk av kontakter ut mot , og hver detaljist kan nå ut til mange kunder.

Indirekte distribusjon gir en stor distribusjonsflate, det vil si mange utsalgssteder for produktene sine.

På den annen side kan det være en ulempe å gi fra seg kontrollen over distribusjonen ved å ikke alltid vite helt hvor produktene ender.

Indirekte distribusjon gir lite direkte kontakt med kundene. I tillegg koster det selvfølgelig noe å bruke mellomledd, siden alle skal ha en viss fortjeneste.

Lavere risiko

En fordel ved indirekte distribusjon er lavere risiko for produsenten. Når et mellomledd har kjøpt produktet, bærer de også kostnadene og risikoen ved transport, lagring og videresalg.

Mange av produktene vi som kunder kjøper, har indirekte distribusjon, siden de går gjennom flere mellomledd for å nå ut til oss som kunder.

To barn i Tsjekkia står utenfor en gammel kiosk med en gammel Coca Cola-automat på utsida. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 23.11.2017

Læringsressurser

Samarbeidsformer i handelsnæringen