Hopp til innhold

Fagstoff

Organisering av dagligvarehandelen

Dagligvarehandelen er den største detaljistbransjen i Norge. I 2020 hadde bransjen nesten 4000 butikker rundt om i landet, og vi handlet dagligvarer for over 200 milliarder kroner!
Åpne bilde i et nytt vindu

Dagligvarehandelen

I Norge er dagligvarehandelen dominert av fire store aktører:

  • NorgesGruppen ASA (KIWI, Meny, Spar/Eurospar, Jacobs, Joker, Nærbutikken, andre i NorgesGruppen)
  • Coop Norge AS (Coop Mega, Obs!, Coop Prix, Coop Marked, Extra, Matkroken, Coop annen dagligvare)
  • Rema 1000 Norge AS (Rema 1000)
  • I.K. Lykke (Bunnpris, Bunnpris & Gourmet)


NorgesGruppen er den største og hadde i 2020 vel 44 prosent av det totale markedet. Coop sin markedsandel var ca. 30 prosent, Rema 1000 hadde ca. 23 prosent, og Bunnpris sin markedsandel var på vel 3 prosent.[1]

Undersøk

Hvordan er markedsandelene til de ulike aktørene i dagligvarehandelen i dag?

Hvilke butikker og hvor mange fra hver kjede finnes det i ditt nærmiljø?

Dagligvarer kjøpt på nett

Koronapandemien har ført til en eksplosiv økning i mengden dagligvarer kjøpt på nett. I tillegg til de store nettbutikkene Oda.no og Godtlevert.no har de "vanlige " matbutikkene som Meny, Rema 1000 og Coop lansert hjemlevering av matvarer. Coop samarbeider med Posten om dette tilbudet til sine kunder.

Oda.no hadde i 2021 en omsetning på ca. 2,5 milliard kroner, noe som utgjør vel 1 prosent av totalomsetningen i dagligvaremarkedet. Oda samarbeider også med Clas Ohlson, slik at kundene skal kunne få kjøpt alt de trenger både av mat og utstyr.

Godtlevert.no hadde en omsetning på rundt 700 millioner kroner i 2021.

Fire segmenter

Dagligvarebutikkene blir ofte delt inn i fire ulike segmenter, selv om noen passer inn i flere av dem:

  • lavpris
  • supermarked
  • nærbutikk
  • hypermarked

Coop har butikker innenfor alle segmentene, mens Rema 1000 bare er i lavprissegmentet.

Lavprisbutikkene

Lavprisbutikkene er størst innen dagligvarer, med over 60 prosent av markedet. Rema 1000 er en av de store aktørene i lavprissegmentet, i tillegg til Coop Extra, Kiwi og Bunnpris.

Supermarkedene

Supermarkedene kjennetegnes ved et større vareutvalg. Coop Mega, Meny, Spar og Bunnpris & Gourmet er eksempler på dagligvarebutikker i supermarkedssegmentet.

Nærbutikkene

Nærbutikkene er små butikker med nærhet til et lokalsamfunn. Butikkene er spesielt viktige for distriktene. De klarer sjelden å konkurrere på pris, men er ofte veldig gode på service. Joker, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken er eksempler på dagligvarebutikker i nærbutikksegmentet.

Hypermarkedet

Et hypermarked kjennetegnes ved at det er stort både i areal og i vareutvalg. Coop Obs! er den eneste kjeden i hypermarkedssegmentet i Norge.





Kilder


NHO Service og handel. (2021). Tall og trender. Hentet fra https://www.nhosh.no/tall-og-fakta/tall-og-trender/tallogtrender2021/handel-tall-og-trender/#part4

Nielsen.(2020). Dagligvarerapporten 2020. Hentet fra https://www.nhosh.no/contentassets/1b23f7130e87488fab7aab5c7b8db5f5/nielsen-norge-pressemelding-dagligvarerapporten-2020_13022020.pdf

Menon-publikasjon nr. 33/2018. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/4c26f095eaaa4f9c9d001762f78bcc72/virke-dagligvare---vedlegg.pdf?uid=Virke_Dagligvare_-_vedlegg.pdf

CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen og Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 23.08.2023

Læringsressurser

Samarbeidsformer i handelsnæringen