Hopp til innhold

Fagstoff

Personlig opptreden og adferd

Når du jobber i reiselivsbransjen, er din personlige opptreden en viktig del av vertskapsrollen. Både oppførsel, klesdrakt og kroppsspråk må tilpasses til arbeidssituasjonen.
Smilende resepsjonist bak hotellets skranke. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vertskapsrollen handler ikke bare om å ønske velkommen, men også om å bidra til at helhetsinntrykket av bedriften blir positivt. Et positivt helhetsinntrykk er viktig både for bedriftens omdømme og for å etablere lojalitet hos gjestene. Som vertskap i reiselivsbransjen er det helt nødvendig at du evner å forholde deg til mange typer mennesker.

Sannhetens øyeblikk

Det første møtet er alltid viktig. Førsteinntrykket gir deg ofte et lite innblikk i gjestens personlighet, men det kan også sende deg i feil retning. Du kan komme i skade for å gjøre deg opp en formening om vedkommende som kan vise seg å være feil. Det er derfor viktig at atferden din viser at du som profesjonell representant for arbeidsplassen prøver å skaffe innsikt i hvilke behov og ønsker gjesten har.

Det er lett å dømme folk etter førsteinntrykket. Men husk at din jobb er å gjøre ditt beste for at alle gjester skal føle seg velkommen.

Ønsker vi en gjest velkommen med et smil, skaper vi en positiv relasjon. Det er viktig å tenke på at du sender ut signaler som gjestene ser på som positive.

Din rolle som vert vil bli lagt merke til av gjestene, og det er viktig å gjøre sitt beste for at hver enkelt gjest blir tatt vare på. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle gjestene har det trivelig.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen og Hilde Morseth.
Sist faglig oppdatert 27.03.2020

Læringsressurser

Vertskapsrollen