Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hvordan kan vi få gjort mer med klimaendringene?

Vi vet at klimaendringene er menneskeskapte, og at samfunnet må endres. Hva mener en klimapsykolog er viktig for å få gjort noe med klimaendringene?
En plakat hvor det står skrevet "climate action now" i forgrunnen, og i bakgrunnen ser man mange mennesker på en klimamarkering. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

For å hindre for stor oppvarming av jordkloden må samfunnet endres. Det skjer gradvise og mange positive endringer. Likevel kan vi ofte føle at det skjer for lite, og at det går for seint. Klimapsykolog Per Espen Stoknes peker på noen psykologiske utfordringer som gjør det vanskelig for oss å handle. I tillegg kommer han med noen løsninger. Disse skal vi se på nå.

I denne oppgaven skal dere bruke puslespillmetoden, eller jigsaw-metoden, som ble utviklet av Elliot Aronson på 70-tallet. Du kan lese mer om jigsaw-metoden på jigsaw.org.

Forberedelser

  • Del dere inn i basisgrupper på fem elever. Hvis det ikke går opp, kan det være flere i noen av gruppene, men ikke færre. Er det flere enn fem elever på gruppa, må to elever jobbe med samme løsning.

  • Fordel løsningene i videoene under på medlemmene i gruppa. Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hver sin løsning.

Ekspert 1: Sosialt flokkdyr
Ekspert 2: Positiv innramming
Ekspert 3: Dulting
Ekspert 4: Den nye fortellingen
Ekspert 5: Signaler

Individuelt arbeid

Jobb individuelt i 20 minutter. Se videoen om løsningen din, og prøv å forstå hva Stoknes mener. Kom gjerne med egne eksempler på løsningen din, og gjerne dagsaktuelle eksempler. Du kan også forsøke å knytte dette til hverdagen din – hvordan angår dette deg? Bruk gjerne andre kilder enn videoen hvis du får ekstra tid.

Ekspertgrupper

Sett dere sammen i ekspertgrupper. De som har fordypet seg i den samme løsningen, skal nå sitte sammen og jobbe i 10 minutter. Del det dere har funnet ut, med hverandre. Hjelp hverandre til å forstå, og bli enig om hva som er det viktigste med løsningen deres. Del gjerne eksemplene også, og se om dere finner noen felles eksempler som alle forstår, og som også vil være enkle for medelevene deres å forstå. Forbered dere på hvordan dere skal presentere løsningen deres for basisgruppa.

Deling og diskusjon

Sett dere tilbake i basisgruppene, og presenter de ulike løsningene for hverandre. Presenter gjerne i den oppsatte rekkefølgen. Hver ekspert får 3–4 minutter til å presentere.

Diskuter i gruppa. Bruk 4–5 minutter per spørsmål:

  1. Hvilke av disse løsningene mener dere er viktigst? Hvorfor?

  2. Bli enig om en rangering av løsningene fra den vanskeligste løsningen til den enkleste.

  3. Kom med andre forslag til løsninger dere tror vil gjøre det enklere å gjøre mer med klimaendringene.

Hvis det blir tid, er det fint å oppsummere felles i klassen til slutt.

Kilder:

Stoknes, P. E. (2017). Det vi tenker på når vi prøver å ikke tenke på global oppvarming. Tiden.

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 06.01.2022

Læringsressurser

Dulting: Gjør skolen mer klimavennlig