Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Podkast om radikalisering

Hva er radikalisering, og hva kan vi gjøre for å hindre at noen blir radikalisert? I denne podkasten hører du historien om 16 år gamle Haakon som går på en videregående skole i Norge. Haakon er ikke en ekte person, men historien er basert på virkelige hendelser.
Personer fra den høyreekstreme grupperingen Den nordiske motstandsbevegelsen (DNM) står samlet på et torg og veiver med store, grønne flagg med logoen deres på. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Før du lytter til podkasten

  1. Kjenner du til noen personer i Norge som har blitt radikalisert?

  2. Hva kan i verste fall skje om noen blir radikalisert?

Mannshode beskyttet av en festningsmur. Illustrasjon.

Radikalisering

I denne podkasten snakker vi om radikalisering med psykolog Lars Lyster. Du skal få høre en historie om Haakon, som er 16 år og går på en videregående skole i Norge. Haakon er ikke en ekte person, men...

0:00
-0:00

Oppgave 2. Etter at du har lyttet til podkasten

  1. Hvordan definerer psykolog Lars Lyster begrepet radikalisering?

  2. Forklar hvordan Haakon ble radikalisert.

  3. Finnes det et typisk forløp for en radikaliseringsprosess?

  4. Hva mener psykolog Lars Lyster vi kan gjøre for å hjelpe personer som Haakon?

  5. Diskuter med en medelev: Hva kan vi som enkeltpersoner og som samfunn gjøre for å hindre radikalisering av ungdom?

Oppsummer i plenum til slutt.

CC BY-SASkrevet av Tor Ivar Utvik.
Sist faglig oppdatert 07.04.2022

Læringsressurser

Radikalisering, ekstremisme og terror