Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ejercicios: Hábitos saludables

Ahora puedes trabajar con ejercicios relacionados con el contenido, el vocabulario y la gramática del texto Hábitos saludables.

1. Comprensión

Hva husker dere fra teksten om gode vaner?

A. Responde a las preguntas

Svar på spørsmålene på spansk eller norsk.

  • ¿Qué consejos encuentras en el texto? Hvilke råd får du i teksten?

  • ¿Cuál es el consejo más útil para ti? Hvilket råd er nyttigst for deg?

  • ¿Hay algunos consejos en el texto que no te parecen útiles? ¿Cuáles? Er det noen råd i teksten som du ikke synes er nyttige? Hvilke?

  • ¿Crees que faltan algunos consejos? ¿Cuáles? Synes du det mangler noen råd? Hvilke?

  • ¿Qué hábitos saludables de los que menciona el texto practicas tú? Hvilke av de gode vanene som nevnes i teksten, følger du?

B. ¿Verdadero o falso?

Jobb i par. Avgjør om påstandene er rette eller gale, og begrunn hvorfor.

  • Ja, det stemmer. / Nei, det stemmer ikke.

  • I teksten står det at ...

2. Palabras transparentes

Transparente ord er ord som likner på hverandre i flere språk. Hvor mange slike ord finner du i teksten om gode vaner?

  • Skriv ned transparente ord som vist i tabellen.

  • Sammenlikn med lista til en medelev. Har dere de samme ordene? Hvem har funnet flest ord?

  • Del tavla inn i kolonner, en kolonne for hvert språk (se tabellen). Fyll tabellen med transparente ord fra teksten.

  • Hukommelse er som en muskel. Den kan trenes opp! Bruk ett minutt på å memorere så mange av de spanske ordene som mulig. Snu ryggen til tavla og skriv ned alle ordene du husker. Du har ett minutt på deg! Hvem klarer å skrive flest ord?

transparente ord

spansk

norsk

engelsk

andre språk

sistemasystemsystemSystem (tysk)
hábitohabit

3. El imperativo

Imperativ er en verbform som vi bruker for å gi instruksjoner, ordrer eller råd og anbefalinger. Imperativ kan også uttrykke forbud. Når du for eksempel sier "Spis mindre sukker" eller "Ikke røyk", har du brukt imperativformene av verbene "å spise" og "å røyke". Les reglene, og gjør deretter de interaktive oppgavene (A–H).

4. El mejor consejero

Er du en god rådgiver? Øv deg på å gi råd på spansk!

  • Jobb i grupper på tre til fem. En av dere velger et kort og leser problemet på kortet høyt. De andre på gruppa skriver ned minst ett råd hver.

  • Alle leser rådene sine høyt. Den som leste problemet, velger rådet som hen synes er nyttigst.

  • Fortsett til alle på gruppa har valgt minst et problem og fått hjelp. Dere kan finne på flere problemer eller utfordringer enn de som står på kortene.

Gi råd på spansk!

Imperativ

  • Come menos comida procesada. / No comas tanta comida procesada. Spis mindre prosessert mat. / Ikke spis så mye prosessert mat.

Modale hjelpeverb + infinitiv

  • Debes / Tienes que / Puedes comer menos comida procesada. Du bør/må/kan spise mindre prosessert mat.

(Yo) te recomiendo/aconsejo + infinitiv

  • (Yo) te recomiendo/aconsejo comer menos comida procesada. Jeg anbefaler deg / råder deg til å spise mindre prosessert mat.

5. Mis mejores hábitos para tener un buen día

Hva skal til for å ha en god hverdag? Lag ei liste med de rådene du synes er viktigst.

  1. Les og oversett de tolv uttrykkene i lista "Los cinco principales" nedenfor.

  2. Hva synes du er viktigst? Velg de fem rådene for god helse som du ser på som aller viktigst. Du kan velge fra punktene som står her, eller legge til egne forslag i skriveboksen nederst.

  3. Når du lager ei topp fem-liste, dukker det opp ei snakkeboble i hver boks. Her skriver du inn en kort kommentar og begrunner valgene dine. Skriv på norsk eller spansk.

  4. Jobb sammen i mindre grupper. Alle på gruppa presenterer topp fem-lista si og begrunner kort valgene sine. De andre på gruppa hører godt etter for å forstå de prioriteringene som hver og en har tatt.

  5. Til slutt skal gruppa bli enige om ei felles topp tre-liste. For å bli enige må dere nok inngå noen kompromisser. Sørg for at alle får minst ett ønske med på lista. Presenter gruppas topp tre-liste for klassen.

CC BY-SASkrevet av Mar Marín Valero og Anna Maria Holvik.
Sist faglig oppdatert 10.03.2024

Læringsressurser

Una vida equilibrada