Gjentakelse
Se nærmere på disse fagbegrepene før du leser teksten:
- Gjentakelse
- Gjentakelse er et språklig virkemiddel der ord eller setninger gjentas to eller flere ganger i en tekst. Det samme gjelder andre teksttyper som bilder og film der noe gjentas. Gjentakelser brukes gjerne for å framheve noe viktig.
- Språklig virkemiddel
- Språklige virkemidler er å bruke språket på en spesiell måte for å få en virkning hos mottakeren. Det kan for eksempel være en gjentakelse, sammenlikning eller metafor.
Gjentakelse betyr at vi sier, skriver eller gjør det samme flere ganger. Vi bruker gjentakelse for å påvirke andre fra vi er ganske små. Barn kan bruke gjentakelse i språket for å prøve å påvirke foreldrene sine. "Jeg vil ikke ha på meg lue!" kan barnet si. Og så gjentar hen kanskje "Jeg vil ikke! Jeg vil ikke!" for å få fram budskapet sitt enda tydeligere.
Det å si eller skrive det samme flere ganger har ofte stor effekt på mottakeren. Det er nok grunnen til at gjentakelse blir så mye brukt i ulike sammenhenger.
Tenk over
Har du noen gang brukt gjentakelse som virkemiddel for å påvirke andre? Hvordan fungerte det? Del erfaring med andre i klassen.
I både dikt, noveller, romaner, reklame og film er gjentakelse et populært virkemiddel. I diktet "Kjente jeg deg?" av Rolf Jacobsen blir ordene "kjente jeg deg" brukt både i tittelen på diktet, i første verselinje og i siste verselinje. Gjentakelsen av disse tre ordene understreker noe som er viktig i diktet. Hvor godt kjente vi hverandre egentlig? Les diktet "Kjente jeg deg?" på Boktips.no.
Det kan være lurt å stoppe litt opp når du ser gjentakelser i tekst. Ta deg tid til å tenke over hvorfor forfatteren velger å skrive slik hen gjør. Forsterker gjentakelsen en følelse? Kommer budskapet enda tydeligere fram? Hvilken virkning har bruken av gjentakelse på deg?
Det vil selvsagt variere fra mottaker til mottaker hvordan språklige virkemidler virker på oss. Men det å legge merke til hvilke virkemidler som er brukt, kan være en god måte å forstå teksten litt bedre på.
Gjentakelse i reklame
Vi husker gjerne det som gjentas bedre, så derfor er gjentakelse et viktig virkemiddel i mange reklamer. Det kan for eksempel være ord, farger og lyder som gjentas.
Tenk etter
Hvordan er gjentakelse brukt som virkemiddel i reklamen for Go'morgen-yoghurt? Hva tror du oppnås ved å bruke gjentakelse i denne reklamen?
Relatert innhold
Jobb med gjentakelser og se hva de vil fortelle oss.