Andre og tredje handling i Peer Gynt
Velg ett av alternativene under.
Alternativ 1. Se dramatisering
Se Fjernsynteaterets dramatisering av Peer Gynt over. Andre og tredje handling går fra 45:55 (Peer og Ingrid etter bruderovet) og ut filmen (Mor Åses død).
Alternativ 2. Dramatiser selv
Dramatiser fem sentrale scener fra andre og tredje handling. Gå sammen i par i scener der det bare er to roller og i grupper hvis scenen har flere.
Dere skal øve på eget rom og vise dramatiseringa fram foran klassen etterpå. Vis fram i den rekkefølgen scenene står i.
Scene 1. Peer dumper Ingrid med Peer og Ingrid
Scene 2. Den grønkledde med Peer og Den grønnkledde
Scene 3. I Dovregubbens hall med Peer, Dovregubben og ei rekke troll. (Spill gjerne Dovregubbens hall av Edvard Grieg mens dere framfører.)
Scene 4. Bøjgen med Peer og Bøjgen (og fugleskrik)
Scene 5. Møte med Solveig igjen med Peer, Solveig og Helga
Filer
- Scene 2 Den grønnkledde(DOCX)
- Scene 4 Bøjgen(DOCX)
Fra andre og tredje handling stammer mange av de mest berømte sitatene fra Peer Gynt. Men hva betyr de egentlig? Diskuter hva utdragene under skal si om Peer, personligheten hans og hans forhold til andre mennesker:
Sitat 1. Peer og Ingrid
Peer Gynt: Djevlen står i alt, som minner!
Djevlen står i alle kvinner,--
uten en-!
Ingrid: Hvem er den ene?
Peer Gynt: Ikke deg.
Sitat 2. Dovregubben
Dovregubben: Sant nok; vi er ens i det og mer.
Men morgen er morgen og kveld er kveld,
så forskjell blir det nu like vel.-
Nu skal du høre hva det er for noe:
Der ute, under det skinnende hvelv,
mellom menn det heter: "Mann, vær deg selv!"
Her inne hos oss mellom trollenes flokk
det heter: "Troll, vær deg selv-nok!"
Sitat 3. Bøjgen
Peer Gynt: Gi svar! Hvem er du?
Stemmen: Meg selv
Peer Gynt: Av veien!
Stemmen: Gå utenom, Peer! Den er stor nok, heien.
Peer Gynt: (vil igjennom på et annet sted, men støter imot).
Hvem er du?
Stemmen: Meg selv. Kan du si det samme?
Se programmet "Hemmeligheten bak Peer Gynt" fra 26:00 til 43:10. Bruk det du lærer her til neste skriveoppgave.
Skriv i 15 minutter. Svar på disse tre spørsmålene:
Hvordan er Peer Gynt? Skriv en personkarakteristikk av ham.
Hva er ditt foreløpige inntrykk av stykket? Hva mener du Henrik Ibsen vil fortelle leseren sin med dramaet?
Syns du teksten er relevant i dag? Begrunn svaret ditt.
Del nå det dere skrev i del 4 med resten av klassen. Det er mange måter å gjøre det på. Velg ett av alternativene under. Det viktigste er at alle skal lese alt de andre i klassen har skrevet. Velg selv om du vil at teksten din skal være anonym, eller om du vil ha navnet ditt på den.
Her er noen alternativer:
Lever inn tekstene deres til læreren. Be hen lage et hefte som deles ut i neste time. Her kan dere lese hverandres tekster.
Alle laster tekstene sine opp på skolens læringsplattform. Deretter leser dere gjennom hverandres tolkninger og kommenterer om dere syns noen har skrevet noe interessant.
Lim tekstene deres inn i et samskrivingsdokument. Les gjennom og kommenter det dere syns er gode tolkninger.
Relatert innhold
Bli kjent med første handling i Peer Gynt gjennom en animasjon og ved å framføre sentrale scener fra stykket.
Bli kjent med fjerde handling i Peer Gynt og lag ei Instagram-historie.