Hopp til innhold
Fagartikkel

Lyddesign i radioreklame

Hvert sekund teller og koster penger i radioreklame, for lytteren kan raskt skifte kanal. Hvordan kan du skape en radioreklame som gjør at lytteren blir værende og blir interessert i budskapet ditt? Lytt til eksempler og lær mer om lyddesign i radioreklamer.

Vert er Andreas Veie-Rosvoll, og gjest i studio er Joachim Sandvik. Han er lyddesigner i produksjonsselskapet Både Og, som har lagd over 10.000 radioreklamer.

Du finner lydutdrag av podkasten i denne læringsressursen. Les og lytt til hans lyddesign-tips, og reflekter over spørsmålene i tekstboksene.

Hele podkasten (24.16) ligger nederst.

Spørsmål til radioreklame 1
  1. Hvem er avsender?

  2. Hvilke lydtyper er brukt i radioreklamen?

  3. Hva slags stemning skaper reklamen?

  4. Hva er budskapet?

  5. Hvem tror du er målgruppa?

  6. Hva legger du best merke til i reklamen?


Trykk på den blå infoknappen i lydavspilleren for å se en transkripsjon av lydfilene.

Skap et realistisk lydbilde

Sandvik får ofte inn manus med informasjon om dialog og på hvilket sted eller i hvilket miljø radioreklamen skal være. Da er det viktig å skape det aktuelle lydmiljøet og gjøre det realistisk for lytteren. Du kan bruke eksisterende lydbiblioteker eller gjøre egne opptak. Du må tenke på både effektlyder og hvordan du skaper det riktige lydmiljøet.

Spørsmål til lydklippet «Skap lydbilder»
  1. Se for deg minst tre måter en person kan gå på på en vei. Hvilke sko og hvilken intensitet i ganglaget har personen? Hva slags miljølyd kan passe?

    1. Personen skal på skogstur med venner.

    2. Personen er nervøs og er redd for noe som kan skjule seg bak trærne.

    3. Personen er glad og har akkurat fått telefon om jobb.

Bygg opp miljø ved hjelp av flere lyder

Et lydbilde består ofte av flere lydtyper som er satt sammen. Det er viktig å ha et miljø som passer til settingen du skal skape. Skal det være lunt og hyggelig eller uhyggelig, skal det være en vakker soloppgang eller et hult og forlatt fabrikklokale som gir en guffen følelse? Jobb med å ta opp og finne lyder som kan egne seg til lyduttrykket du skal skape. I etterarbeidet kan du jobbe med EQ (filter), panorering og lydnivå.

Du kan trenge noen presise effektlyder, og disse er det best å ta opp uten støy eller miljølyd bak. Slik kan du sette effektlyden sammen med flere ulike andre lydtyper i andre produksjoner, og du kan kontrollere hvor kraftig miljølyden og effektlyden skal være.

Det kan hende du vil framheve effektlyden på ett tidspunkt av reklamen og trekke miljølyden sterkere fram på et annet tidspunkt. Det kan også være at du vil panorere noen av lydene, men ikke alle. Prøv derfor å lage rene effekt- og miljølyder slik at du kan kombinere dem på en hensiktsmessig måte.

Spørsmål til lydklippet «Bygg opp et lydmiljø»
  1. Hvilke lyder ville du brukt for å skildre følgende situasjoner?

    1. En klasse har skriftlig prøve.

    2. Noen forsover seg.

    3. Konvolutten åpnes, og vi har en vinner!

Musikk i radioreklame

Bruk musikk hvis det kan tilføre radioreklamen noe, men du må ikke ha musikk for enhver pris.

Det er viktig å være klar over at en del musikk ikke er rettighetsklarert. Derfor kan du ikke uten videre bruke all musikken du vil. Du kan søke på musikk som er rettighetsfri, eller ta kontakt med mindre band og artister og høre om du kan bruke musikken i skoleproduksjoner mot kreditering.

Noen tips til deg som skal jobbe med lyddesign


Prøv deg fram når du skal lage en lydreklame! Det er lett å holde på med lyd. Mye lyd er tilgjengelig gratis, for eksempel på Freesound.org, i tillegg kan du gjøre egne lydopptak.

Lag så rene lyder som mulig, og så er det bare å kombinere i vei for å male gode lydbilder i redigeringsfasen. Det er bare en myte at du trenger å være musiker for å være lyddesigner, ifølge lyddesigner Joachim Sandvik.

Her kan du lytte til podkasten i sin helhet

Foto av smilende jente som kikker oppover mot teksten "Lytt deg gjennom mediefaget".
Lytt deg gjennom mediefaget

Lyddesign i radioreklame

Hvordan bruker en profesjonell lyddesigner virkemidler og fortellertekniske grep for å skape stemning, få oss til å lytte på reklamen og til å kjøpe produktet som blir presentert? Vert i studio er A...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Kilde

Både Og (2021): Lyddesign i radioreklame, podkast