Utforskning: dronning Margrete
I denne oppgaven skal dere bruke puslespillmetoden, eller jigsaw-metoden, som ble utviklet av Eliot Aronson i 1971. Du kan lese mer om jigsaw-metoden her. Hele opplegget tar cirka 90 minutter. Se videoen over om dronning Margrete før dere begynner.
Del dere inn i basisgrupper på fem elever. Hvis det ikke går opp, kan dere ha seks elever på noen av gruppene. Da må to elever på disse gruppene jobbe med samme tema.
Fordel temaene under på medlemmene i gruppa. Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hvert sitt tema.
Jobb individuelt i 20 minutter. Fordyp deg i de oppgitte kildene og svar på spørsmålene under ditt tema. Bruk gjerne andre ressurser også.
Sett dere sammen i ekspertgrupper og jobb sammen i 10 minutter. De som har fordypet seg i samme tema, skal nå sitte sammen. Del det dere har funnet ut. Hjelp hverandre til å forstå, og bli enige om hva som er viktigst. Forbered dere på hvordan deres tema skal presenteres for basisgruppa.
Sett dere tilbake i basisgruppene, og presenter for hverandre det dere har funnet ut. Presenter i riktig rekkefølge. Hver ekspert får 3–4 minutter til å presentere.
Diskuter i gruppa. Bruk 3–4 minutter per spørsmål:
Hva slags situasjon var Margrete i da hun skrev nødbrevet?
Hva var viktig for å få makt på 1300-tallet, og hvordan fikk Margrete så mye makt?
Kan historien om Margrete si noe om kvinners stilling i Norge på 1300-tallet?
Hvordan var det å være dronning i Norge på slutten av 1300-tallet sammenlignet med i dag, tror dere?
Har forskjellene mellom de kongelige og vanlige folk blitt større eller mindre fra 1300-tallet til i dag?
Hvordan klarte Margrete å få i stand Kalmarunionen?
Var det noen demokratiske prosesser involvert i det politiske spillet fram til unionen?
Hva ville vært annerledes i dag dersom Kalmarunionen fremdeles eksisterte?
Oppsummer i klassen, hvis dere får tid.