Hopp til innhold

Fagstoff

Samenes nasjonaldag 6. februar

Den 6. februar markeres samenes nasjonaldag. Samene kaller denne dagen sámi álbmotbeaivi (nordsamisk) eller Saemiej åålmegebiejjie (sørsamisk). Dagen markerer det første samelandsmøtet som ble holdt i Trondheim 6. februar 1917. Fra 2004 ble dagen offisiell flaggdag.
Mange mennesker samlet til fotografering foran en trebygning. Mange har samiske kofter på seg. Svart-hvitt foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det første landsmøtet

I 1917 møttes rundt hundre sør- og nordsamer fra Norge og Sverige i Trondheim. På møtet tok de opp saker som var viktige for det samiske folk. Det kanskje viktigste med møtet var å samles som en gruppe som kunne stille felles krav overfor myndighetene. Saker samene tok opp, var blant annet skolespørsmålet, om hva samebarna skulle lære på skolen, og reinbeitesaken, om beite i utmarka og kompensasjon for innskrenket beiteland.

Renberg og Mortensson

De to markante lederskikkelsene på samelandsmøtet var Elsa Laula Renberg og Daniel Mortensson. Samekvinnen Elsa Laula Renberg var opptatt av samenes livsvilkår, barns oppvekstkår, opplæring på samisk og undervisning tilpasset samisk kultur. Daniel Mortensson hadde hele sitt liv arbeidet for samenes rettigheter og var kanskje mer diplomatisk enn Renberg. Han var videre mer opptatt av å fremme generelle krav enn å fronte særinteresser.

Flaggdag

I 1992 fastsatte den 15. samekonferansen i Helsinki 6. februar som samisk flaggdag. Samenes nasjonaldag ble første gang feiret i 1993, med lokale markeringer og lokal flagging. Den 6. februar 2004 ble det samiske flagget heist utenfor Stortinget sammen med det norske flagget. Dette ble starten på det som siden er blitt en offisiell flaggdag for både Norge, Sverige og Finland. Når det er offisiell flaggdag, skal det flagges med nasjonalflagget over hele landet, eventuelt sammen med det samiske flagget.

Nå markeres samenes nasjonaldag i hele Norge av barnehager og skoler, og det flagges fra offentlige bygninger.

Historiske bilder

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Hans Nissen og Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 02.09.2022

Læringsressurser

Myndiggjøring og frigjøring av ulike grupper