Hopp til innhold
Oppgave

Oppgaver til filmen Radioactive

I Radioactive blir dere kjent med vitenskapskvinnen Marie Curie. Sammen med ektemannen Pierre Curie endret hun vitenskapen med sine oppdagelser innen radioaktivitet. Bli med på en vitenskapelig reise fra slutten av 1800-tallet og fram til moderne tid.

Før dere ser filmen

Tankekart

Hva vet dere om Marie Curie og radioaktivitet fra før? Lag et tankekart for å systematisere det dere vet fra før.

Radioaktivitet – sant eller usant?

Hva vet dere om radioaktivitet? Ta stilling til påstandene – tror dere de er sanne eller usanne?

Til læreren

Les omtale av filmen på NDLA film.

Se filmen Radioactive (1 t 49 min)

Etter å ha sett filmen

  1. Lag ei tidslinje over Marie Curies liv og vitenskapelige oppdagelser. Ta også med andre vitenskapelige oppdagelser og historiske hendelser fra samme periode. Hvordan henger de vitenskapelige oppdagelsene sammen med de historiske hendelsene?

  2. Gå til 1:08:11 i filmen. Hvordan definerer Curie radioaktivitet for studentene? Sammenlikn med hvordan vi definerer begrepet i dag.

  3. Curie oppdager at rent uran avgir mindre stråling enn uranmalm. Hvordan forklarer hun det?

  4. Forklar hvordan Curies syn på radioaktivitet forandrer seg i løpet av filmen.

  5. Diskuter hvordan filmen viser positive og negative sider ved radioaktivitet.

  6. Sammenlikn arbeidsforholdene i laben til Curie med hvordan dere jobber på laben på skolen din. Hvilke likheter og forskjeller finner dere?

  7. På hvilken måte tar filmen opp temaer som

    • kvinnekamp

    • fremmedfrykt

Gå i dybden

Her finner dere et utvalg oppgaver som hjelper dere å utforske ulike sider av temaene fra filmen på forskjellige måter.

Intervju med Marie Curie

Til læreren

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for skolen din. Dere finner den ved å logge inn på Min NDLA.

Tenk at dere får muligheten til å intervjue Marie Curie.

  1. Diskuter i klassen. Hva ville dere spurt Marie Curie om, hvis dere fikk muligheten?

  2. Bruk NDLAs praterobot eller en tilsvarende tjeneste. Gi den beskjed om å svare som Marie Curie når dere stiller spørsmål.

  3. Still spørsmålene dere hadde planlagt, og still i tillegg spørsmål ut fra det roboten svarer. Ta vare på svarene, og bruk kilder til å kvalitetssikre det roboten har svart. Hva finner dere ut?

Lag en reklameplakat for radium

I en lengre periode ble radioaktiv stråling regnet for å være helsebringende. Flere produkter ble tilsatt radioaktive stoffer i håp om at den radioaktive strålinga skulle gi sunnere tenner, friskere hud og generelt bedre helse.

Tenk dere at dere jobber med reklame på samme tid som Marie Curie levde. Dere har fått i oppdrag å lage en reklameplakat for en produkt som er tilsatt radium.

Lag et forslag til plakat for å øke salget av produktet. Få fram hvordan egenskapene til radium gir produktet ditt så gode egenskaper at man bare må kjøpe det!

Kjerneenergi og klimaendringer

Er kjerneenergi løsningen for å få ned utslippene av klimagasser?

Få oversikt over fordeler og ulemper, og lag et produkt der dere legger fram det dere har funnet ut.

Lineærakseleratoren

Bruk av radioaktiv stråling til behandling av kreft blir tatt opp i filmen, og vi får se den såkalte lineærakseleratoren i bruk. Den ble utviklet av nordmannen Rolf Widerøe og brukes fortsatt til behandling av kreft. Finn ut mer om hvordan utviklinga av lineærakseleratoren foregikk, og hvordan denne maskinen fungerer.

Radioaktive mineraler i Norge

Bekblende (uraninitt) er et svært radioaktivt mineral. Det var dette mineralet ekteparet Curie jobbet med da de gjorde oppdagelsene sine. Faktisk fikk de en del av uraninitten sin fra Norge, fra Auselmyra ved Tvedestrand.

Undersøk forekomsten av radioaktive mineraler i Norge. Sammenlikn med andre land. Kan forekomsten i Norge gi grunnlag for utvinning og bruk i framtidige kjernekraftverk? Er det i det hele tatt ønskelig?

Vitenskapens gullalder?

Solvaykonferansen var en konferanse der framtredende forskere møttes for å diskutere uløste problemer i fysikk og kjemi. Gruppebildet fra denne konferansen i 1927 har nesten blitt ikonisk fordi 17 av de 29 deltakerne var eller kom til å bli nobelprisvinnere. Ta en kikk i navnelista – hvor mange av navnene har dere hørt ført?

Velg en eller flere av forskerne som dere fordyper dere i.

  • Hvordan jobbet de sammen?

  • Hvordan påvirket de hverandre?

  • Hva fant de ut?

Relatert innhold

Kildemateriale
Radioactive

Biografisk spillefilm om vitenskapskvinnen Marie Curie.