Tenk ut en algoritme og forebygg skolefrafall
Gjør et tankeeksperiment i grupper: Se for dere en algoritme med utgangspunkt i oppdraget nedenfor og datasett dere har fått tilgang til.
Oppdrag
30 prosent av alle elever på videregående skole dropper ut.
Dere jobber i opplæringsavdelingen i fylkeskommunen. Ved hjelp av kunstig intelligens skal dere få færre elever til å droppe ut.
- Identifiser elever det er en risiko for at dropper ut, ved å bruke data om tidligere elever.
Maskiner kan ikke lære av seg selv. Til å lære opp en kunstig intelligens trenger vi store mengder data. Den finner mønstre i dataene, som algoritmen/modellen bruker til å kunne behandle ny informasjon. Studer modellen over.
Spørsmål:
- Hva slags data kan vi bruke for å lære opp algoritmen til å identifisere elever som står i fare for å droppe ut av skolen?
- Hva er eventuelt problematisk med dette?
Tror du at dette hadde fungert bra? Hvorfor?
Mulige datatyper
- gamle vitnemål fra ungdomsskoleelever
- adresse
- kjønn
- utdanningsnivået til foreldrene
- betalingshistorikk
- annet?
Nå skal dere tenke ut en mulig algoritme! Skal det være en veldig kompleks modell/algoritme som nesten aldri tar feil, men er vanskelig å forstå for utenforstående? Eller skal det være en enkel modell/algoritme som viser tydelig hva slutningene er basert på?
Hvordan skal resultatet se ut? Skal elevene bli delt i tre grupper: høy, middels og lav risiko? Eller skal dere beregne en risiko-score for hver enkelt elev?
Noter tanker underveis.
Dere har nå utviklet en algoritmemodell.
Ta stilling til følgende
- Når skal dette brukes?
- Skal alle nye elever bli klassifisert?
- Hvem skal se resultatet? Læreren? Eleven? Foreldrene? Hvorfor?
- Hva gjør vi med resultatet? Skal elever som har høy risiko for å droppe ut, få ekstra hjelp? Eller skal vi heller bruke ressurser på elevene som uansett kommer til å klare seg?
- Er det rettferdig at en maskin vurderer hvordan elever kommer til å gjøre det på videregående skole? Hvorfor er det rettferdig/urettferdig?
Forestill deg at den kunstige intelligensen mener du har «høy risiko for å droppe ut av videregående skole». Hvordan hadde dette påvirket deg?
Diskuter dette i gruppene, og oppsummer deretter i plenum.
- Hva tenker læreren om en slik maskin?
- Hva hadde læreren gjort med informasjonen om sannsynligheten for at elevene dropper ut?
- Hvordan hadde dette påvirket lærerens arbeidshverdag?
Relatert innhold
Kunstig intelligens innebærer at maskinene rundt oss blir stadig "smartere" og i stand til å løse oppgaver som bare mennesker kunne løse tidligere.