Hopp til innhold

Fagstoff

Klipp fra radioprogram (6:36): historien til Facebook

NRK-programmet Kurer forteller om hvordan Facebook ble til.

Kurer om historien til Facebook

0:00
-0:00
Tekstversjon av Kurer-klippet om historien til Facebook

Deltakere:
PL = programleder
ES = Eirik Solheim
MZ = Mark Zuckerberg

(skuespillere snakker engelsk)
PL: Facebook ble dannet på en hybel … (skuespillere snakker engelsk) … og Facebook vokste grotesk fort og ble snart et verdensomspennende sosialt medium.

Kvinne: Så på mandag så skrev jeg liksom: "Oda baker og drikker Baileys." Det er liksom … (ler)

ES: I begynnelsen av 2007 var det cirka 3 000 nordmenn registrert på Facebook, og ved utgangen av 2007 var det 1 million.

(skuespillere snakker engelsk)

PL: Historien er vill, om vi ser på filmversjonen eller virkeligheten, men det er ikke over ennå.

ES: Det blir spennende å se hvordan de posisjonerer seg framover.

PL: Facebook er i stadig endring, og hvordan det endrer seg, skal vi se på i Kurer i dag.

ES: Folk ler vel kanskje mer av det nå hvis du bare driver og poster bilder av frokosten din og forteller at du nettopp har tatt en dusj.

PL: Men først: historien.

(musikk)

PL: I begynnelsen var det et bitte lite nettsted som het The Facebook.

(skuespillere snakker engelsk)

ES: Akkurat for Facebook så begynte det vel med at en del av mine kollegaer etter hvert begynte å si litt mange ganger at "Nei, nå må du ta en titt på dette Facebook-greiene".

PL: Eirik Solheim er NRKs mann på teknologi og sosiale medier, men ikke engang han skjønte greia med Facebook i begynnelsen.

ES: Så vidt jeg husker, så var vel også reaksjonen på Facebook at jeg var litt sånn usikker på om jeg trengte det til noe som helst.

PL: Ikke alle forsto hva de skulle med det, og ikke alle forsto helt hvordan man gjorde det heller, i starten. Deriblant Mina på NRK P3.

Mina: Hvordan, hvordan, hvordan, hvordan gjør jeg det her, da? Er det …? Mina@nrk.no, har du noe Facebook-bullshit? Jeg sier ja. Jeg er din nye Facebook-venn.

Kvinne: Ja, men du skjønner det, Mina, poenget er at du må få mest mulig folk til å verve deg, ikke sant? De må skrive og søke deg opp, og sånn blir du venner med dem.

PL: Siden 2004 har 2 millioner nordmenn og 500 millioner verdensborgere logget seg på Facebook, Face eller fjesboka, da, som noen absolutt skal si.

ES: Verdens nest største nettsted etter Google, med over 500 millioner registrerte brukere. Så status er vel at de er et gigantisk nettsted.

(skuespillere snakker engelsk)

ES: Det begynte som et mer eller mindre lukket studentnettverk for studentene på Harvard, der hvor Mark Zuckerberg, som lagde Facebook, selv var student. Sånn at det begynte som et nettverk hvor studentene der kunne kommunisere og finne hverandre og avtale møter og fester og så videre. Og så utvidet de sakte, men sikkert til andre universiteter og høgskoler.

Kvinne: Ja, jeg hadde sånn skikkelig mye statusoppdateringer før. Nå skriver jeg de bare av og til. Og da får jeg så mange kommentarer hver gang. Det er veldig hyggelig, da.

PL: I dag har Facebook slått an på norske universiteter også, og det skal vi komme tilbake til senere. Hvordan er det man bygger et nettsted som Facebook?

ES: Man begynner gjerne med – sånn som Facebook, og for så vidt YouTube og Google også – noen veldig dedikerte, som oftest ganske flinke programmerere, som setter i gang og rett og slett programmerer opp denne tjenesten og gjør den tilgjengelig på nett, og så ser man litt om folk begynner å bruke det, og så bygger det sakte, men sikkert videre. Så det er i første omgang en programmeringsjobb kombinert med en god del forståelse av brukervennlighet og interaksjonsdesign og sånt. For en del av disse tjenestene som blir veldig store veldig fort, bærer preg av at de som har lagd dem, har hatt litt tanke for brukervennlighet og design, og ofte at det er noe med enkelheten, hvor Google er et veldig godt eksempel. For de har holdt på den helt ekstremt enkle forsiden sin gjennom det hele. Og hvor disse to relativt tungt teknisk interesserte personene som lagde Google, tydeligvis hadde en teft for det enkle grensesnittet mot brukeren. Og det samme gjelder YouTube, som også hadde noe veldig tydelig og enkelt ved seg. Og Facebook også, som de fleste forstår relativt fort, selv om Facebook har begynt å bli en ganske kompleks tjeneste. Så …

(skuespillere snakker engelsk)

PL: Nå er han på toppen av alt, egentlig. Han er verdens yngste dollarmilliardær. Han topper listene til tunge amerikanske magasiner over de som har mest makt, de som har mest påvirkning i vårt tiår. Men da Mark Zuckerberg startet, var han bare en av mange nerder på Harvard, egentlig. I et intervju gjort av Business Insider på YouTube prøver han å fortelle om hvordan han tenkte den gang.

MZ: In my sophomore year at Harvard, when I first built this, there was a lot of really interesting stuff going on. I mean, there were two primary things that were happening, kind of at the same time. The first was, like any college student, I just spent a lot of time hanging out with my friends … (stemmen dempes gradvis)

PL: Folk laster opp informasjon om seg selv på Facebook. Og da Mark skapte denne muligheten, var det college-studenter han hadde i bakhodet, selvfølgelig. Og hva var de opptatt av? Jo, å finne seg en gutt eller finne seg en jente å hooke opp med, eventuelt bli kjæreste.

(skuespillere snakker engelsk)

PL: Så på Facebook er man enten "Single" eller "In a relationship". Det var ikke noen selvfølge at den informasjonen skulle komme med. Og er man skikkelig stor, så blir det jo alltid lagd en film om deg, og Facebook-filmen kom til Norge i forrige uke: "The Social Network". Her får vi historien om Facebooks oppstandelse: Ung nerd rapper delvis en idé, tråkker litt på venner og utvikler etter hvert et nettsted som slår ned som en atombombe.

(skuespillere snakker engelsk)

CC BY-SASkrevet av Totaltekst.
Sist faglig oppdatert 07.05.2018

Læringsressurser

Medieutvikling og innovasjon