Hopp til innhold

Oppgave

Ville nyttevekster – sanking og produksjon

Hovedtema for prosjektet er å skape interesse for bruk av spiselige nyttevekster, med ønske om at elevene vil bringe kunnskapen med seg ut til restaurantbransjen.

Fargerik salat på et brett med ei skål grønn pesto ved siden av. Foto.

Salat med blant annet vassarve, løvetann, løpstikke, gaukesyre og marikåpe som serveres med skvallerkålpesto.

Informasjon om oppgaven

I dette oppdraget skal læreren først gå gjennom litt om temaet spiselige, ville nyttevekster, deretter skal elevene ut og sanke planter. Hver gruppe skal finne oppskrifter og lage retter av nyttevekstene. Til slutt i prosjektet skal rettene og nyttevekstene presenteres for resten av klassen, og i tillegg skal det lages et felles oppskriftshefte.

Elevene kan gjerne fotografere underveis i prosessen og legge dette med i presentasjonen og oppskriftsheftet.

For at elevene skal nå læringsmålene, er det lagt opp til både teori- og praksisundervisning.

Dette er et arbeidsoppdrag som egner seg som gruppearbeid med 3–4 elever på hver gruppe.

Huskelappen

Arbeidsoppdraget må utføres mens det er sesong for ville nyttevekster, i tidsrommet april–mai.

Hovedråvarer

Gruppe 1: Brennesle

Gruppe 2: Skvallerkål

Gruppe 3: Løvetann

Gruppe 4: Geitrams

Dag 1

Teoridel

  • Læreren informerer om prosjektet.
  • Teori om ville nyttevekster.
  • Test-Kahoot eller quizkobling til Kahoot (ligger under relaterte artikler nederst på siden).
  • Hver gruppe får utdelt en hovedråvare som de skal finne fakta om og presentere for klassen på dag 4.

Dag 2 – første økt

Sanking av nyttevekster

  • Klassen finner et egnet sted å sanke nyttevekster på.
  • Hver gruppe må passe på at de får sanket nok av hovedråvaren sin.
  • Gruppene konkurrerer om å dekorere det mest innbydende bordet, ved å samle inn røtter, bær og greiner til dekorasjon mens de er ute på sanking.

Dag 2 – andre økt

Forberedelse til kjøkkenøkt

  • Lage en meny og finne oppskrifter som passer til nyttevekstene gruppene har sanket. Læreren oppgir hvilke andre hovedråvarer og basisvarer elevene kan bruke.
  • Lage arbeidsplan.

Dag 3

Kjøkkenøkt

  • Hver gruppe tilbereder menyen som planlagt.
  • Hver gruppe dekker opp et bord som passer til menyen, og dekorerer med det de har funnet i naturen.
  • Rettene blir presentert på en buffé.
  • Kjøkkenet vaskes.

Dag 4

  • Hver gruppe presenterer fakta om nyttevekstene og rettene som ble laget.
  • Klassen samler oppskriftene som gruppene har brukt, og laget et felles oppskriftshefte.
  • Gruppene skriver logg.
Sist faglig oppdatert 17.06.2019
Skrevet av Unni Kulhuset Granheim, Hege Resell Amdahl, Cathrine Stavnes og Martin Sveen

Læringsressurser

Ville nyttevekster

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter