Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Feltarbeid: karsporeplanter

Karsporeplanter er en samlegruppe for bregner, sneller og kråkefotplanter. Dette er planter som ikke danner blomst. De formerer seg med sporer, og de leder vann og oppløste næringsstoffer gjennom plantene i rørformede celler (kar), som er opphavet til navnet «karsporeplanter».

Sporeplanter har generasjonsveksling

Som andre sporeplanter har bregnene generasjonsveksling der livssyklusen veksler mellom en generasjon som produserer kjønnsceller (gametofytten), og en ukjønnet generasjon som produserer sporer (sporofytten). De enkelte artene har litt ulik generasjonsveksling, med som hovedregel er gametofyttplanten liten og uanselig i forhold til sporofytten (det vi ser på som «selve bregnen»).

Ulike stadier i formeringen til en bregne tegnet som en sirkel. De ulike stadiene er forbundet med piler. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikt

I dette feltarbeidet skal du bli kjent med karsporeplanter som finnes i ekskursjonsområdet.

Forberedelser

Gjør deg litt kjent med karsporeplanter før du drar av gårde. Lag en liste over de vanligste artene du kan forvente å finne i ekskursjonsområdet ditt.

Sporehushoper og sporehus
Nærbilde av undersiden hos bregnes sisselrot med mange brune sporehushoper. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Nærbilde av undersida av et sisselrotblad med sirkulære ansamlinger av sporehushoper. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Nærbilde av en sporehushop på undersida av et sisselrotblad. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Framgangsmåte

  1. Når du er på lokaliteten, skal du fotografere og bestemme artene du finner, og notere litt om voksested.
  2. Finn ut hvilke arter som dominerer i ekskursjonsområdet.
  3. Forsøk å finne sporehushoper (samlinger av flere sporehus) for de enkelte artene, merk deg og noter hvordan sporehushopene sitter, og ta bilder av dette. Bruk feltlupe og se på sporehusene.
  4. Ta med deg prøver av karsporeplanter som har tydelige sporehus, og se på dem i lupe når du kommer tilbake til skolen. Noter hva du ser, og forsøk å fotografere med mobilkameraet ditt gjennom lupa.

Til ekskursjonsrapporten

  • Lag en innledning om karsporeplanter generelt, og forklar generasjonsveksling.
  • Beskriv hvilke arter du fant på ekskursjonen, sett inn bilder, og gi litt faktainformasjon om hver art.
  • Fortell hvilke arter som dominerte, og hvilke arter som hadde tydelige sporehushoper.
  • Gi eksempler på tilpasninger karsporeplanter har utviklet for å være best mulig tilpasset voksestedet sitt.
  • Lag et utviklingstre som viser hvordan karsporeplantene og de andre landplantene har utviklet seg.
CC BY-SASkrevet av Alf Jacob Nilsen.
Sist faglig oppdatert 22.04.2021

Læringsressurser

Feltarbeid i fjellet