Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kommunikasjon uten ord

Ikke-verbal kommunikasjon er det vi formidler uten å bruke ord. Jobb med fagstoffet, prøv ut hvordan kroppsspråk kan påvirke et budskap, og diskuter dette i mindre grupper.
Tegning av flere mennesker på en kafé. Til venstre i bildet er det en mann med skulderveske og hendene i lomma. Han har lyseblå overdel, mørkeblå bukse og blå lue eller blått hår. Han står sammen med to kvinner. Den ene har lyseblå burka. Den andre har høy hestehale, blå, lang kåpe og lyserødt skjørt. Hun har også hendene i lomma. I forgrunnen jobber en ung mann med grønn t-skjorte og halvlangt hår på en bærbar PC. Midt i bildet sitter en kvinne i rød, kort kjole, med langt, bølget lyst hår og tar på leppestift foran et lommespeil. I bakgrunnen sitter en mann med lysebrun hatt og frakk og leser avis ved et kafébord. En kvinne med grønn kåpe og lilla håndveske står og snakker i mobiltelefon. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1. Individuelt arbeid

Les artikkelen om ikke-verbal kommunikasjon (lenke nederst på siden), og oppsummer for deg selv hva ikke-verbal kommunikasjon er.

Del 2. Gruppearbeid

  1. Gå sammen og bruk stemmen på ulike måter. Ha samme budskap, men varier

    • styrke (sterk/svak)
    • tonefall (stigende/synkende)
    • tempo (raskt/sakte)
    • pauser (korte/lange)
    • klang (hard/myk/monoton og så videre)
    • rytme (rask/rolig/stotrende og så videre)

    Diskuter hvilken nytte dere kan ha av å bruke stemmen på ulike måter når dere jobber.

  2. Bruk blikket til å signalisere ulike følelser. Klarer resten av gruppa å tolke deg? Hvilken nytte har dere av å kunne tolke blikk?
  3. Bruk ansiktsuttrykk til å signalisere ulike følelser. Klarer resten av gruppa å tolke deg? Diskuter hvilken nytte dere har av å kunne tolke ansiktsuttrykk.
  4. Finn eksempler på gester og kroppsbevegelser som brukes i ulike kommunikasjonssituasjoner.
  5. Diskuter hva dere kan finne ut om personene på bildet over, bare ved å se på klærne. Diskuter farer ved å sette mennesker i bås etter hvordan de ser ut og hva de har på seg.
  6. Noen skoler har skoleuniform.

    • Hva kan grunnen være til at noen land velger å bruke skoleuniform?
    • Hvilke fordeler og ulemper ser dere med bruk av skoleuniform?

    Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Arne Standal og Guri Bente Hårberg.
Sist faglig oppdatert 21.02.2020

Læringsressurser

Kommunikasjonsprosessen