Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bruk-og-kast-samfunnet

Planlegg produksjonen av en holdningsskapende reklame om bruk-og-kast-mentaliteten i samfunnet vårt. Du skal bruke relevante teorier og modeller som hjelpemidler i planleggingsarbeidet.
Ung kvinne står og ser på babydresser som henger på et klesstativ. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgaven

  • Gå sammen i grupper på fire.

  • Gruppa skal planlegge produksjonen av en holdningsskapende reklame om bruk-og-kast-mentaliteten i forbrukersamfunnet vårt.

  • Reklamen skal oppfordre til gjenbruk. Hensikten er å skape og endre holdninger. Målgruppa er elever på videregående skole.

  • Reklamen skal publiseres i sosiale medier. Dere velger selv hvilke sosiale medier dere vil benytte for å treffe målgruppa.

  • For å nå ut til flest mulig er det viktig at innholdet skaper engasjement. Reklamen må ha et enkelt budskap som treffer målgruppa.

  • Dere skal benytte teori og kommunikasjonsmodeller i planleggingsarbeidet.

  • Husk: Oppgaven går ut på å lage en plan for reklameproduksjonen, dere kan gjennomføre produksjonen og publisere innholdet hvis dere vil.

Tips til framgangsmåte

  1. Gjør research om temaet forbrukersamfunnet og gjenbruk.

  2. God kommunikasjon begynner ofte med en god idé. Tankekart, moodboard og idékart er gode verktøy for å komme på idéer til reklame.

  3. Bestem dere for hvilken reklame som skal produseres, og lag en konkret plan. Hva er budskapet i reklamen, og hvilke virkemidler skal dere bruke for å treffe den definerte målgruppa? Hvilke sosiale medier skal brukes som publiseringsplattform?

  4. Benytt relevant teori og kommunikasjonsmodeller i planleggingsarbeidet. Eksempel:

  • Inkluder teori om markedssegmentering for å identifisere og definere ei tydelig målgruppe.

  • Bruk den enkle kommunikasjonsmodellen for å beskrive overføringen av budskapet fra avsender til mottaker.

  • Benytt prosessmodellen som verktøy til å reflektere rundt koding, avkoding og mulig støy i kommunikasjonsprosessen.

  • Bruk den semiotiske trekanten for å forklare betydningen og tolkningen av tegn i kommunikasjonsprosessen.

Gruppene presenterer produksjonsplanen for resten av klassen til slutt.

Relatert innhold

Hva er det som egentlig skjer når vi kommuniserer med hverandre? Ulike kommunikasjonsmodeller kan hjelpe oss å forstå.




CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 04.04.2022

Læringsressurser

Modeller for analyse av avsendere og mottakere