Hopp til innhold

Fagstoff

Transporten fra land til offshore

Alle ledd i forsyningskjeden fra land til installasjonene offshore er regulert i lover og regler.
Forsyningskjeden fra land til offshore. Varene går fra fabrikker til lagere til biler, helikopter og båter og ut til plattform. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forsyningskjeden i petroleumsindustrien

Offshore er det behov for mat, drikke, arbeidstøy, papir, dopapir, sengetøy, gulvmatter, rør, boreutstyr, brønnutstyr, maling, verktøy, kjemikalier og mye annet. Når vi sender kjemikalier, gass, radioaktive kilder og eksplosiver offshore, skal det merkes som farlig gods.

Et transportselskap henter varen hos leverandøren og kjører den til forsyningsbasen. Varen blir lastet ut av bilen og inn i et forsyningsskip. Deretter går veien på sjøen ut til installasjonen offshore. Lasten løftes fra skipet til installasjonen og pakkes ut. Innpakning, søppel og rester pakkes etter de samme reglene og sendes tilbake til fastlandet.

Lov, forskrift og retningslinjer for transporten

Transporten på veiene skal være i henhold til følgende lover og forskrift:

Lastbærere og lastsikring

I læretida og når du jobber offshore, er du en del av forsyningskjeden. Du skal pakke utstyr som skal offshore, og utstyr som skal tilbake på land.

Det er viktig å sikre lasten godt inni konteineren med riktig og godkjent sikringsutstyr. Også konteineren skal sjekkes for skader og godkjenningsstatus. Kontroll av lastbærer og pakking og sikring av lasten skal være i henhold til 116 -Anbefalte retningslinjer for pakking, sikring og transport av last, samt brukerkontroll av lastebærere (offshorenorge.no).

Relatert innhold

Det er viktig å kjenne til hvordan friksjonen virker inn når du skal velge sikringsutstyr og sikringsmetode.

Skal du greie å sikre last på en god måte, må du kjenne til kreftene som oppstår. Her kan du lære om Newtons lover og tyngdepunkt.

CC BY-SASkrevet av Sissel Paaske.
Sist faglig oppdatert 14.11.2023

Læringsressurser

Kontroll, pakking og sikring av gods