Hopp til innhold
Simulering

Viktig å vite når du kjører truck

Her skal du lære mer om truckens svingpunkt og svingradius og om riktig plassering når du kjører. Du får se eksempler på både riktig og feil bruk. Filmen er spilt inn i simulator.
Video: Tenstar Simulation AB / CC BY-NC 4.0

Kjøring med motvektstruck er litt som å rygge eller lukeparkere med en bil eller en traktor. Du har drivhjulene fremst og styrehjulene bakerst. Spesielt er det nærliggende å sammenligne med traktor, da begge har senteropphengt styreaksling. Man får da trekantet understøtteflate, som du kanskje har lært om. Det ser du også i filmen.

Svingpunkt og overheng er viktig å tenke på når vi skal manøvrere med trucken på trange steder. Svingpunktet regner vi i senter på drivhjulet (framhjulet) på den sida vi skal svinge til. Skal vi svinge til høyre, blir svingpunktet i høyre framhjul, og det blir motsatt om vi skal til venstre.

Svingutslaget kan vi kalle den plassen trucken bruker for snu seg rundt igjennom svingen. I og med at styrehjulene er bak, svinger hele bakenden på trucken. Dermed er det slik at skal du svinge til høyre, vil "rumpa" på trucken svinge ut mot venstre. Det er viktig at man har plass til bakenden trucken når man svinger.

På grunn av dette er det viktig at man prøver å legge hjulet med svingpunktet ganske nært hindringen man skal rundt, slik at man får plass til "rumpa" på motsatt side. Snu deg alltid og se at bakenden ikke støter borti hindringer når du svinger. Husk: Observer alle bevegelser.

Ved manøvrering i for eksempel en løype som på filmen, bør du planlegge neste hinder mens du er i hinderet før. Det kan være lurt å prøve å svinge minst mulig. På samme måte som en alpinist vil prøve å komme rettest mulig på portene, er det lurt å ha minst mulig sving og svingutslag på trucken for å komme effektivt rundt hindringene.


Så husk på

  • svingpunkt

  • svingutslag

  • å observere alle bevegelser