Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Spillebrett for steinbrikker

Steinbrikkene trenger også et matchende spillebrett. Her ser vi på ulike løsninger og innstillinger for programnullpunkt. Hvilke løsninger syns du virker spennende å jobbe videre med?

Produksjon av spillebrett

Når du skal lage spillebrettet til tre-på-rad-spillet, kan du velge blant mange ulike materialer. Aluminium kan for eksempel gi en fin kontrast til steinbrikkene, mens bambus gir et varmere uttrykk. Limtre kan også gi en spennende struktur. Et tips kan være å sjekke i restekassen til materialet du velger, for å se om du kan finne et emne som passer.

Uansett materialvalg lager du spillebrettet i en CNC-fres. Du kan også velge å frese inn ulike strukturer i spillebrettet.

Programmering og valg av programnullpunkt

Ved programmering av en CNC-fres er det vanligst å angi nedre venstre hjørne av emnet som programnullpunkt. Enkelte ganger vil det imidlertid være hensiktsmessig å bruke senteret av emnet som nullpunkt, for eksempel når du bruker et arbeidsemne med skader eller ujevne kanter. Husk også å justere emnetykkelsen i programmet slik at den samsvarer med materialet du skal frese i.

Bruke senter som programnullpunkt

Hvis du vil bruke senteret av emnet som programnullpunkt, må du angi det i . I stedet for å bruke nedre venstre hjørne som nullpunkt når du programmerer fresejobben, må du da velge senter som programnullpunkt. Resten av programoppsettet gjøres som vanlig, og den indre geometrien freses først.

Etter å ha kjørt den første fresejobben er det lurt å prøve ei brikke i hullene for å se om den passer. Steinbrikkene kan nemlig ha røffe kanter, mens de freste hullene i brettet har rette og skarpe kanter. Det er derfor viktig å kontrollere om delene passer, og om brettet har den kvalitetsfølelsen vi ønsker.

Prøving av ei steinbrikke i et utfrest hull på et bambusbrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Plassere emne på tilfeldig sted

Det er også mulig å plassere emnet på et tilfeldig sted på fresebordet. Da må du legge inn X- og Y-koordinatene til programnullpunktet i programmeringa. Det gjør du ved å først måle avstanden fra maskinnullpunktet på CNC-fresen til det ønska programnullpunktet. Deretter angir du avstanden fra origo i maskinnullpunktet til origo i programnullpunktet i de ulike aksene med koordinatene X og Y, eksempelvis X50 Y100.

Før du begynner å frese, må du kontrollere at nullpunktet du la inn i programvaren, stemmer overens med programnullpunktet i fresemaskinen. Dette gjelder både X- og Y-koordinatene og hvor på emnet programnullpunktet plasseres (hjørne eller senter).

Spillebrett til tre-på-rad-spill lagd av aluminium. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ulike teksturer

Ved for eksempel å frese inn parallelle riller og legge inn litt tekstur kan du tilføre brettet et mer spennende design. Hvis du finner ut underveis i fresinga at du vil endre strukturen, må du inn på datamaskinen og endre på programmeringa, før delen freses på nytt. Husk at hvis strukturendringa kun innebærer å ta bort materiale, kan du kjøre programmet på nytt på samme arbeidsemne selv om noe av fresinga da skjer i løse lufta.

Kvadratisk spillebrett for tre-på-rad-spill. Brettet er lagd av aluminium og har avrunda kanter. Det er ni fordypninger å plassere spillebrikker i. Fire hvite og fire svarte spillebrikker av marmor er plassert på brettet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Torbjørn Nordvik Helgesen og Haldor Hove.
Sist faglig oppdatert 15.11.2023

Læringsressurser

Tre-på-rad-spill