Hopp til innhold

Fagstoff

Stillingsutlysning

Om du noen gang har søkt jobb, har du sikkert lest stillingsannonser. Disse annonsene er bedriftens viktigste verktøy når de skal nå fram til aktuelle kandidater i en rekrutteringsprosess.
En ung kvinne snakker med tre kollegaer på en arbeidsplass. Dataskjerm i bakgrunnen. Foto.

Hva er en stillingsutlysning?

En stillingsutlysning er en kunngjøring om at en bedrift trenger flere ansatte. Utlysningen formes som en annonse, nærmere bestemt en stillingsannonse.

En stillingsannonse har flere oppgaver. Først og fremst forteller den at bedriften trenger en ny person, og hvilken kompetanse personen skal ha. Annonsen skal fange interessen til aktuelle søkere. Det er også lov å skryte litt av bedriften i en stillingsannonse. Det er en mulighet for positiv profilering.

Utforming av stillingsannonsen

Stillingsannonsen bør være informativ og ærlig, men også spennende. Du må gjerne være kreativ, men seriøs. I en stor bedrift med HR-avdeling har dere sannsynligvis en mal for oppsettet av annonsen. I en liten bedrift kan du søke råd hos markedsførings- eller salgsansvarlig i tillegg til hos daglig leder.

Disse punktene er en selvfølge i alle stillingsannonser:

  • stillingstittel
  • arbeidsoppgaver
  • ønskede kvalifikasjoner (utdannelse, erfaring, personlige egenskaper)
  • informasjon om arbeidsgiver
  • frist og kontaktperson
Les mer om stillingsannonser

Tips om å lage en treffsikker stillingsannonse, fra Navs nettsider

Kvalifikasjoner, skal- og bør-krav

I stillingsannonsen er det ofte vanlig å dele inn kvalifikasjoner i skal- og bør-krav. Det er viktig at du tenker nøye gjennom i hvilken kategori de ulike ønskede kvalifikasjonene skal stå. Setter du noe som et skal-krav, vil ikke personer som mangler disse kvalifikasjonene, være kvalifisert til stillingen.

Å skille mellom skal- og bør-krav er spesielt viktig for offentlige virksomheter, siden de er underlagt spesielt strenge krav i rekrutteringsprosessen.

Valg av kanal

Vi kan utlyse stillinger på nett via jobbportaler eller sosiale medier, eller i aviser og blader. Det er også naturlig å lyse ut stillingen på bedriftens egne nettsider. En mulighet er å legge jobbannonsen på bedriftens hjemmeside og lenke til denne i kortere annonser i avis eller på nett.

Jobbportaler

Nav.no og finn.no er de største nettbaserte jobbportalene i Norge. På nav.no legger bedriftene inn stillingsannonser gratis, men på finn.no koster det penger. I jobbportalene er det også mulig for bedriften å søke etter personer direkte i databaser hvor det ligger tusenvis av CV-er.

Sosiale medier

Vi kan også velge å søke etter medarbeidere via sosiale medier som LinkedIn og Facebook. LinkedIn er et profesjonelt nettverk hvor arbeidstakere og bedrifter forteller om seg selv, og knytter seg til forskjellige interesse- eller bransjegrupper.

Vi må også vurdere om det er mest hensiktsmessig å lyse ut bredt i flere medier eller smalt på utvalgte bransjenettsteder/-blader.

Jobbannonse på nett. Visning av både nettside og annonsen slik den vises i en facebook feed. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Intern utlysning

Dersom vi tror det kan være noen i bedriften som både kan og vil søke på stillingen, kan vi velge en intern utlysning. Da er det bare de som allerede jobber i bedriften, som kan søke. Dette gjelder i utgangspunktet ikke offentlig sektor, her er hovedregelen at stillingen skal lyses ut både internt og eksternt.

Rekrutteringsbyråer

I noen tilfeller kan det være lurt å ta kontakt med et rekrutteringsbyrå. Det er en bedrift som kan hjelpe oss med å finne de gode kandidatene og gjennomføre hele rekrutteringsprosessen.

Noen rekrutteringsbyråer tilbyr også utleie av vikarer til bedriften. Disse byråene kalles gjerne vikar- og bemanningsbyråer.

Å bruke et byrå i rekrutteringsprosessen er effektivt, men det koster penger. Rekrutteringsbyråer tar normalt en prosentandel av lønnen til den nyansatte det første året, og andelen varierer mellom 15 og 25 prosent.

Headhunting

Når et byrå får oppgaven med å finne en ny leder for en bedrift, kalles det «headhunting». Slike byråer kjenner mange ledere, og vi sier at de har et stort nettverk.

Headhuntingsbyråer bruker nettverkene sine aktivt til å finne aktuelle lederkandidater. De søker blant kandidater som kan vise til gode resultater innenfor den aktuelle bransjen. I tillegg må de ha gode referanser og være villige til å bytte jobb.

Regelverk

Alle arbeidsgivere skal informere egne ansatte om alle ledige stillinger i bedriften.

Arbeidsmiljøloven

Arbeidsmiljøloven forbyr forskjellsbehandling ved ansettelser på bakgrunn av alder, seksuell orientering, politiske oppfatninger, medlemskap i fagforeninger eller politiske organisasjoner, midlertidig ansettelse eller deltidsansettelse.

Likestillings- og diskrimineringsloven

Likestillings- og diskrimineringsloven har forbud mot diskriminering ved ansettelse på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.

Tillitsvalgte

Teksten i stillingsannonsen må diskuteres med de tillitsvalgte i bedriften. De kan ha synspunkter om hvor bedriften trenger flere folk, og hva slags utdannelse de bør ha.

CC BY-SASkrevet av Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 16.10.2020

Læringsressurser

Rekruttering