Planlegging og gjennomføring av reiselivsoppdrag
Som resepsjonist eller booking-medarbeider kan vi få forespørsler fra potensielle gjester som vil kartlegge lokale opplevelsestilbud samtidig som de innhenter tilbud på overnatting. Dette er et flott utgangspunkt for å selge mer enn selve overnattingen. Det viktigste er ofte å komme i en dialog med gjesten for å avdekke behov og ønsker og skreddersy tilbud både i og utenfor vår egen bedrift.
Om vi har en større gruppe, kan vi innhente en del nøkkelinformasjon før ankomst. Både alder, nasjonalitet, reisens totale varighet og deres program på andre destinasjoner kan være til god hjelp. Vi kan også bruke operatør eller andre kontakter til å sjekke responsen på våre forslag til opplevelser i god tid før ankomst.
Mange hoteller lager opplevelsesmenyer for større grupper etter samme modell som for eksempel Hurtigruten. Hovedfordelingen skjer etter forhåndspåmelding mens man legger inn en viss fleksibilitet for ad-hoc-påmeldinger og endringer.
Spesielt i turistsesongen er det viktig å gjøre lokale opplevelser tilgjengelige. Kristiansand er en destinasjon som har en lang slik sesong. For mange barnefamilier er Dyreparken og Kardemomme by den planlagte og viktigste opplevelsen. Ved å gjøre et bredere tilbud av opplevelser tilgjengelig har en lykkes med å forlenge oppholdet for mange reisende, og en oppnår større inntjening per gjest.
Et annet eksempel er Den Norske Turistforening (DNT) sine hytter som har en rekke aktiviteter for barn og voksne. Stadig flere hoteller samarbeider med lokale avdelinger av DNT slik at gjestene kan oppdage det beste av lokal natur på en trygg måte.
På listen over lokale tilretteleggere og formidlere finner vi både destinasjonsselskap, guideselskap, museer, turbussoperatører og mange andre.