Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Å analysere setninger
Kan du setningsanalyse?
Dette er en del av en læringssti om setningsanalyse. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er setningsanalyse?".
Oppgave 1. Finn riktig setningsledd
Trekk setningsleddene til riktig boks. Noen oppgaver kan ha en boks du ikke skal bruke. Noen ganger skal det være to ledd i samme boks.
DO betyr direkte objekt.
IO betyr indirekte objekt.
Oppgave 2. Plasser setningsleddene riktig
I denne oppgaven skal du øve på å sette setningsleddene i riktig rekkefølge. Du skal særlig øve på disse to reglene:
V2-regelen
På norsk skal verbalet alltid stå på andreplass (V2-regelen):
I setningen "Jeg skal til byen i dag" er "skal" verbal og står på andreplass.
I setningen "I dag skal jeg til byen" er også "skal" verbal og står på andreplass.
Indirekte objekt og adverbial
På norsk kan den som får noe i en setning, både refereres til som indirekte objekt og adverbial. Men plasseringen av leddene er ulik. Det indirekte objektet skal etter verbalet, mens adverbialet skal til sist i setningen.
I setningen "Jeg gir mamma brevet" er "mamma" indirekte objekt.
I setningen "Jeg gir brevet til mamma" er "til mamma" adverbial.
Oppgave 3. Subjektstvang
Hva er subjektstvang?
Å kunne setningsanalyse kan hjelpe deg med å forstå forskjellen på fullstendige og ufullstendige setninger. Når du skriver, skal du bruke fullstendige setninger. Da må du kunne denne regelen:
På norsk må en setning ha et verbal og et subjekt for å være fullstendig.
Det går derfor ikke an å skrive:
Nå er kaldt.
Årsaken er at setningen ikke har et subjekt. Norsk har subjektstvang. Derfor blir ordet "det" brukt mye på norsk:
Nå er det kaldt.
Her er "det" subjekt og "er" verbal. Denne setningen er riktig fordi den har et subjekt og et verbal.
Trykk på setningen som er riktig. Den må ha både subjekt og verbal:
Guoskevaš sisdoallu
Lær å lage gode setninger på norsk med lappemetoden.
Lær å lage leddsetninger med lappemetoden.