Kan du setningsanalyse?
Dette er en del av en læringssti om setningsanalyse. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er setningsanalyse?".
Trekk setningsleddene til riktig boks. Noen oppgaver kan ha en boks du ikke skal bruke. Noen ganger skal det være to ledd i samme boks.
DO betyr direkte objekt.
IO betyr indirekte objekt.
I denne oppgaven skal du øve på å sette setningsleddene i riktig rekkefølge. Du skal særlig øve på disse to reglene:
V2-regelen
På norsk skal verbalet alltid stå på andreplass (V2-regelen):
I setningen "Jeg skal til byen i dag" er "skal" verbal og står på andreplass.
I setningen "I dag skal jeg til byen" er også "skal" verbal og står på andreplass.
Indirekte objekt og adverbial
På norsk kan den som får noe i en setning, både refereres til som indirekte objekt og adverbial. Men plasseringen av leddene er ulik. Det indirekte objektet skal etter verbalet, mens adverbialet skal til sist i setningen.
I setningen "Jeg gir mamma brevet" er "mamma" indirekte objekt.
I setningen "Jeg gir brevet til mamma" er "til mamma" adverbial.
Trykk på setningen som er riktig. Den må ha både subjekt og verbal:
Guoskevaš sisdoallu
Lær å lage gode setninger på norsk med lappemetoden.
Lær å lage leddsetninger med lappemetoden.