Njuike sisdollui
Bargobihttá

Finn fortelleren!

I denne oppgaven skal du jobbe med fagbegrepene forteller og synsvinkel. Målet er å kunne kjenne igjen de fire ulike fortellemåtene i skjønnlitteratur, og kunne skrive egne tekster med ulike fortellere.

Før du gjør disse oppgavene, er det lurt å lese fagartikkelen "Forteller og synsvinkel".

Oppgave 1. Husker dere fortellerne?

Sitt i par. Over ser dere de fire bildene fra fagartikkelen "Forteller og synsvinkel."

  1. Se gjennom bildene og diskuter dem ett etter ett. Diskuter hva fortelleren og synsvinkelen heter, og hvordan denne fungerer i en tekst. Slå opp i fagartikkelen hvis dere ikke husker.

  2. Skriv en historie om en gutt som skal ha en vanskelig prøve og (skriv cirka fem setninger). Dere skal skrive historien på fire ulike måter. Bruk de fire ulike fortellerne/synsvinklene dere har lært mer om.

  3. Sett dere sammen med et annet par. Les tekstene der skrev i oppgave B høyt for hverandre. Gjett hvilken forteller og synsvinkel som er brukt i teksten.

  4. Diskuter hvordan valg av forteller/synsvinkel påvirker tekstene dere skrev.

Oppgave 2. Finn forteller og synsvinkel

Sitt i grupper. Nå skal dere lese to ulike tekster høyt i gruppa. Bytt på å lese høyt. For hver tekst skal dere diskutere disse spørsmålene:

  • Hvilken forteller/synsvinkel er brukt?

  • Hvilken funksjon har det at forfatteren har valgt nettopp denne synsvinkelen?

Utdrag 1: Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar

Les utdrag 1 fra Tante Ulrikkes vei.

Hjelpespørsmål:

  • fortelleren (Jamal).

  • Hvilke virkemidler bruker forfatteren for å vise hvem Jamal er?

  • Hvorfor tror dere forfatteren har valgt det språket han har gjort til fortelleren?

Utdrag 2: "Gutten" av Margaret Skjelbred

Les de fem første avsnittene av novellen "Gutten" av Margaret Skjelbred (ned til "Du kan komme og bo her, vet du!").

Hjelpespørsmål:

  • Får dere med gutten (fortelleren)? Hvordan får i så fall forfatteren til det?

  • Fortelleren er en liten gutt. Hvordan viser språket dette?