Njuike sisdollui

Klassens time

Hva er viktig for dere elever? Hva trenger klassen deres å jobbe med for å få det bedre? Vil dere ha hjelp til å mestre skolehverdagen? Bør dere bli bedre kjent med hverandre? Trenger dere å ta opp en viktig sak? Her har vi samlet en del opplegg som kan passe til klassens time.

Elevmedvirkning i fokus

I klassens time bør elevmedvirkning være i fokus. Noen av timene kan disponeres av klassen og ledes av for eksempel tillitseleven. Timene kan også brukes til mer lærerstyrte aktiviteter, men det er uansett viktig at klassen er med på å bestemme innholdet. I dette emnet har vi samlet noen forslag til temaer som kan være naturlige å ta opp i klassens time:

  • elevdemokrati

  • skolestart

  • klassemijø

  • læringsmiljø

  • press og stress

Under hvert tema har vi forslag til økter på rundt 20–30 minutter som kan gjennomføres i klassens time. Vi har satt opp et forslag til rekkefølge på disse øktene, men dere kan velge å plukke og mikse som dere vil.

Første klassens time

I skoleårets første time kan det være lurt å bli enige om hva klassens time skal brukes til. Det er lurt å lage en plan. Dere må sette av tid til valg av tillitselev i tillegg til å ta opp elevrådssaker, men det vil også være rom for andre temaer. Bruk denne første klassens time til å se gjennom forslagene til temaer og økter som vi har foreslått innen dette temaet. Kom også gjerne med egne forslag til andre temaer. En måte å gjøre det på, er å stemme over hvilke temaer og økter dere vil gjennomføre, eller ha en spørreundersøkelse.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Eivind Sehested Zakariassen.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-08-14