Tidsmaskinen
Se gjerne videoen under om hittebarnet Cathrine som innledning til Tidsmaskinen.
Tidsmaskinen er et slags digitalt escape room, eller på norsk: kodekammer. Det fungerer litt annerledes enn tradisjonelle kodekamre. Her får dere lov til å "jukse" så mye dere vil. Det kan være lurt å være to eller tre som spiller sammen. Én har Tidsmaskinen på sin skjerm, mens de andre kan søke etter informasjon på egen PC eller mobil. Det kan også være lurt om gruppene sprer seg litt rundt, siden spillet er best med lyden på.
Målet med spillet
I Tidsmaskinen skal dere finne ut hvilket år dere har kommet til. Undersøk rommet og bruk informasjon på nett eller i bøker for å fastsette årstallet. Årstallet skal plottes inn i Tidsmaskinen, som står i naborommet i spillet. I det siste rommet er det en annen type oppgave. Sjekk Tidsmaskinen igjen for å få hjelp til den siste oppgaven.
Tips: Hvis du for eksempel finner ei bok fra 1952, betyr ikke det at du har kommet til 1952. Det betyr bare at det ikke kan være tidligere enn 1952. Bruk ledetrådene i rommet til å snevre inn det mulige tidsrommet.
Etterarbeid
Underveis følger dere noen personlige historier. Det er ett tema som går igjen i dem. Når dere er ferdige med spillet, skal dere jobbe videre med å utforske de ulike historiene dere har møtt på tidsreisen. Til slutt kan dere også bruke noen av temaene fra Tidsmaskinen som utgangspunkt for videre utforskning. Dere finner informasjon om dette under spillet.
God tur!
I denne oppgaven skal dere pusle sammen brikkene i de ulike historiene og finne sammenhengen mellom dem. Dere skal bruke en puslespillmetode som blir forklart underveis.
Forberedelser
Del dere inn i basisgrupper på fire elever. Hvis det ikke går opp, kan dere være fem på noen av gruppene. Da må to elever på disse gruppene jobbe med samme person.
Fordel personene under på medlemmene i gruppa. Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hver sin person fra Tidsmaskinen.
Jobb individuelt i 20 minutter. Fordyp deg i de oppgitte kildene og svar på spørsmålene under din person. Bruk gjerne andre ressurser også.
Sett dere sammen i ekspertgrupper og jobb sammen i 10 minutter. De som har fordypet seg i samme person, skal nå sitte sammen. Del det dere har funnet ut. Hjelp hverandre til å forstå og bli enige om hva som er viktigst. Forbered dere på hvordan deres tema skal presenteres for basisgruppa.
Sett dere tilbake i basisgruppene, og presenter for hverandre det dere har funnet ut. Presenter i riktig rekkefølge. Hver ekspert får 4–5 minutter til å presentere.
Diskuter i gruppa. Bruk 3–4 minutter på hvert spørsmål:
Hva er hovedtema for Tidsmaskinen, tror dere?
På hvilken måte er personene i Tidsmaskinen knyttet til hverandre? Er det flere ting som binder dem sammen?
Hva er de viktigste historiske endringene som kommer fram i Tidsmaskinen?
Hva viser Tidsmaskinen om betydningen av sosial status?
Anna Rogstad var første kvinne på Stortinget. Hvilke andre roller har kvinner måttet kjempe for å få tilgang til? Hint: En av dem er nevnt i Tidsmaskinen.
Hvilke andre grupper enn kvinner har måttet kjempe for myndiggjøring og rettigheter i norsk historie? Hint: Her er også en nevnt i Tidsmaskinen.
Hvordan kan personlige fortellinger gi et annet perspektiv på historien enn vanlige historiebøker?
Tidsmaskinen kan være et fint utgangspunkt for utforskning. Her er noen forlag til temaer dere kan utforske videre:
"ekte" og "uekte" barn
graviditet, giftemål, ære og skam
de Castbergske barnelovene
abortsaken
mødrehjem
kampen for kvinners rettigheter
kampen for homofiles rettigheter
kvinnelige prester
kvinner i politikken
Guoskevaš sisdoallu
Kampen for kvinners likestilling ble viktig i andre halvdel av 1800-tallet.
Kampen for kvinners myndiggjøring og likestilling var viktig gjennom 1900-tallet.