Njuike sisdollui
Bargobihttá

Tareas: Refugiados en el mundo

Aquí puedes elegir trabajar con una de estas tres tareas relacionadas con el tema Refugiados en el mundo.

1. La huida

A. Planear

Jobb i grupper. Norge har blitt et diktatur, og det er verken ytringsfrihet eller reisefrihet lenger. Det finnes bare ett parti, en diktator har all makt, og alle grensene er strengt bevoktet. Dere er en familie som ikke orker livet her lenger, og dere har bestemt dere for å flykte. Diskuter og bli enige.

  • Hvordan flykter dere? Diskuter to til tre ulike idéer. Bestem dere for hvilken idé dere ønsker å gå videre med.

  • Hvor skal dere flykte? Hvorfor til akkurat dette landet?

  • Hvem gjør hva?

Lag en plan og visualiser den på ei tavle eller en plakat, med spansk tekst, bilder, tegninger, klistrelapper, piler og så videre. Hva må til for at flukten skal lykkes?

B. Presentar

Dere skal snart flykte fra Norge, og i hemmelighet møter dere en annen familie som også vil flykte. Dere vil hjelpe hverandre og dele gode råd. Vis fram planen dere har laget i oppgave A, og fortell om fluktplanen deres. Bruk snakkehjelpen i boksen "Vocabulario para hablar".

Still hverandre spørsmål, for eksempel:

  • ¿Por qué queréis huir? Hvorfor vil dere flykte?

  • ¿Por qué sería demasiado peligroso quedarse? Hvorfor ville det vært for farlig å bli?

  • ¿Cómo vais a huir? Hvordan vil dere flykte?

  • ¿Por qué queréis ir justo a este país? Hvorfor vil dere dra til akkurat dette landet?

  • ¿Vais a huir con alguien? Flykter dere sammen med noen?

  • ¿Qué vais a echar de menos de Noruega? Hva i Norge kommer dere til å savne?

  • ¿A qué tenéis miedo? Hva frykter dere?

  • ¿Cuál es vuestro mayor deseo? Hva er deres høyeste ønske?

2. Querido X

Tenk deg å måtte forlate alt du har kjært, hjemmet ditt, vennene dine, familien din, og så måtte fortsette livet ditt i et annet land, der du ikke kjenner noen og kanskje ikke forstår språket.

  1. Skriv et avskjedsbrev i fem avsnitt til noen du er glad i. Bruk skrivehjelpen i boksen "Vocabulario para escribir". Skriv gjerne for hånd, siden det er mest naturlig her.

  2. Bytt tekst med en medelev. Forestill deg at du finner avskjedsbrevet hen har skrevet. Etter å ha lest det sitter du igjen med flere spørsmål som du gjerne skulle hatt svar på. Skriv ei melding til den som har skrevet brevet. Meldinga skal inneholde minst tre spørsmål.

3. El libro de los sueños

El libro de los sueños, Drømmeboka, er en samling av historier fortalt av syriske barn og unge som lever i eksil. Historiene er autentiske, og det er UNICEF som står bak boka. Du finner El libro de los sueños på EUs nettsider.

  1. Velg én av historiene i boka. Les den, og svar på spørsmålene:

    • ¿Quién ha escrito la historia y de qué trata? Hvem har skrevet historien, og hva handler den om?

    • ¿Cuál es el sueño del narrador / de la narradora y su deseo para el futuro? Hva er fortellerens drøm eller ønske for framtida?

    • Mira las fotografías que acompañan a la historia. Describe lo que ves. Se på bildene som hører til historien. Beskriv hva du ser.

  2. Skriv et brev til personen som har delt sin historie i boka. Bruk skrivehjelpen i boksen "Vocabulario para escribir".

    • Presenter deg selv, og si hva du synes om historien.

    • Det er noen år siden historien ble skrevet. Spør hvordan det går med personen nå, og still gjerne flere spørsmål.

    • Hva er din drøm, og hva ønsker du deg selv for framtida?

Fuentes

European Commission. Directorate-General for Neighbourhood and Enlargement Negotiations. (2019). The book of dreams. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2876/425866

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Anna Maria Holvik.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-06-20