Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Å analysere setninger
Hva kan du om indirekte objekt?
Dette er en del av en læringssti om setningsanalyse. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er setningsanalyse?".
Oppgave 1. Finn det indirekte objektet
Dra setningsleddet som er indirekte objekt ned til boksen der det står "Indirekte objekt".
Oppgave 2. Indirekte objekt og preposisjonsuttrykk
Del A: Fra preposisjonsuttrykk til indirekte objekt
Skriv disse setningene om slik at de får et indirekte objekt i stedet for et preposisjonsuttrykk:
Eksempel
Setning med preposisjonsuttrykk: I setningen "Hun gir ei bok til mannen" er "til mannen" et preposisjonsuttrykk.
Samme setning med indirekte objekt: "Hun gir mannen ei bok". Her er "mannen" indirekte objekt.
I dag gir vi gaver til foreldrene våre.
Jeg sender hjelp til deg med en gang.
Du må skaffe hjelp til ham.
Fasit
"I dag gir vi foreldrene våre gaver." I denne setningen er "foreldrene våre" indirekte objekt.
"Jeg sender deg en bil med en gang." I denne setningen er "deg" indirekte objekt.
"Du må skaffe ham hjelp." I denne setningen er "ham" indirekte objekt.
Del B: Fra indirekte objekt til preposisjonsuttrykk
Skriv disse setningene om slik at de får et preposisjonsuttrykk i stedet for et indirekte objekt:
Eksempel:
Setning med indirekte objekt: I setningen "Vi gir mamma en gave" er "mamma" indirekte objekt.
Samme setning med preposisjonsuttrykk: "Vi gir en gave til mamma." Her er "til mamma" preposisjonsuttrykket.
Han gir de to jentene et smil. Her er "de to jentene" indirekte objekt.
Sjefen sendte de ansatte en gave. Her er "de ansatte" indirekte objekt.
Kan du skaffe meg en ny blyant? Her er "meg" indirekte objekt.
Fasit
"Han gir et smil til de to jentene." I denne setningen er "til de to jentene" preposisjonsuttrykket.
"Sjefen sendte en gave til de ansatte." I denne setningen er "til de ansatte" preposisjonsuttrykket.
"Kan du skaffe en blyant til meg?" I denne setningen er "til meg" preposisjonsuttrykket.
Del C: Oversett til førstespråket ditt
Oversett de seks setningene i del A og del B til førstespråket ditt.
Sammenlikn hvordan norsk og førstespråket ditt viser hvem som er mottaker i en setning. Noen tips:
Marker mottakeren i setningene på førstespråket ditt med tykk skrift, understreking eller liknende.
Står mottakeren i setningen etter verbalet slik det gjør på norsk? Eksempel: "Jeg gir ham et brev", der "ham" er indirekte objekt.
Kan mottakeren også stå sammen med en preposisjon i et preposisjonsuttrykk? Eksempel "Jeg gir et brev til ham", der "til ham" er preposisjonsuttrykk.
Del D: Sammenlikn med andre i klassen
Gå sammen i par eller grupper. Forklar hverandre hvordan førstespråkene deres viser hvem som er mottakeren i en setning.
Gå videre i læringsstien for å lære mer om det siste setningsleddet du bør kjenne til: Adverbial.
Guoskevaš sisdoallu
Lær å lage helsetninger med setningsadverbial med lappemetoden.