Hva kan du om adverbialer?
Dette er en del av en læringssti om setningsanalyse. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er setningsanalyse?".
Sitt i par. Diskuter hva som er adverbialet i setningen på kortet. Dere kan bruke info-knappen for å få hint. Når dere er blitt enige, snur dere kortet. På baksiden er adverbialet uthevet.
Del 1: Lag egne adverbialer
Lag en setning til hver av de fem bildene under. I hver setning skal det være adverbial. Det bør være minst
ett adverbial som sier noe om når noe skjer
ett adverbial som sier noe om hvordan noe skjer
ett adverbial som sier noe om hvor noe skjer
Bytt setninger med en annen i klassen. Finn adverbialene i setningene den andre har laget.
Sett dere sammen og sammenlikn. Har dere funnet adverbialene i setningene til hverandre?
Del 2: Oversett til førstespråket ditt
Oversett setningene du laget i del 1 til førstespråket ditt.
Marker oversettelsen din av det norske setningsadverbialet i setningene på førstespråket ditt.
Sammenlikn førstespråket ditt med norsk. Klarer du å si noe om forskjeller eller likheter når språkene sier noe om
når noe skjer
hvordan noe skjer
hvor noe skjer
Setningsadverbialer er små ord som vi bruker mye. Dra det du mener er setningsadverbialet til boksen med navnet "setningsadverbial".
Nå skal du sammenlikne måten norsk og førstespråket ditt bruker setningsadverbial på. Her kommer to tips til hva du kan se etter:
På norsk er setningsadverbialet ofte ett ord som står for seg selv. Er det sånn på førstespråket ditt?
Står setningsadverbialet på samme plass på norsk og førstespråket ditt?
Oversett disse setningene til førstespråket ditt:
"Jeg er ikke sur." Her er "ikke" setningsadverbial.
"Hun går ofte til skolen." Her er "ofte" setningsadverbial.
"Vi besøker sjelden byen." Her er "sjelden" setningsadverbial.
"Dessverre kan jeg ikke komme." Her er "dessverre" setningsadverbial.
Gå sammen med en annen i klassen. Diskuter hvordan førstespråkene deres bruker setningsadverbial og sammenlikn med norsk.
Gå videre i til siste steg læringsstien. Der skal du teste alt du har lært om setningsanalyse.
Guoskevaš sisdoallu
Kan du setningsanalyse? Ta testen som sjekker kunnskapen din.
Lær å lage gode setninger på norsk med lappemetoden.