Njuike sisdollui
Bargobihttá

Nivå 3: Lag helsetninger med setningsadverbial med lappemetoden

I denne oppgaven skal dere bruke lappemetoden til å lage setninger med setningsadverbial.

Til læreren

Dette er nivå 3 av lappemetoden. For å finne flere oppgaver og tips kan du gå til artikkelen "Lær elevene syntaks med lappemetoden".

La gjerne elevene jobbe med fagartiklene "Setningsadverbial i helsetninger" og "Setningsadverbial når subjektet ikke står først i setningen" sammen med disse ressursene.

Del 1: Lag setninger med subjektet først

Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.

  1. Lag fem setninger med subjektet først i setningen.

  2. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

Del 2: Lag setninger med adverbialet først

Fortsett å jobbe i par og bruke lappene fra del 1.

  1. Lag fire setninger med adverbialet først i setningen.

  2. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

Del 3: Lag egne lapper

Til læreren

Oppgave A ber elevene skrive inn eksempler på ulike setningsledd på lappene. Dette er en god anledning til å gå gjennom hvilke ordklasser som pleier å være subjekt/objekt, og hvilke som pleier å være verbal og adverbial.

Det kan være lurt å lage ei liste over ulike setningsadverbial før elevene lager lappene. Du kan finne eksempler i artikkelen "Hva er et setningsadverbial?"

Skriv ut vedlegget under. Jobb i grupper.

  1. Skriv inn egne ord på lappene. På de blå lappene skal det være et subjekt. Da må du bruke et substantiv eller et personlig pronomen (han, hun, vi...). På de oransje lappene skal det være et verb (hoppe, kjøpe, selge...), på de lilla et setningsadverbial (selvfølgelig, ikke, faktisk, aldri, alltid...), på de fiolette et direkte objekt og på de grønne et setningsadverbial.

  2. Bytt lapper med ei annen gruppe. Klarer dere å lage setninger?

  3. Sett dere sammen med gruppa dere byttet med og diskuter om setningene dere har laget, er riktige.

Del 4: Lag setninger med to verbal

Sitt i par. Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene.

  1. Lag fire setninger med to verbal og et setningsadverbial.

  2. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

  3. Bruk de samme lappene til å lage tre setninger med tidsadverbialet først.

  4. En fra hver gruppe skriver en av setningene sine på tavla. Diskuter i klassen om setningsleddene står på riktig plass.

Del 5: Lag egne lapper

  1. Skriv ut fila under, klipp ut og skriv på egne setningsledd.

  2. Bytt med ei annen gruppe og prøv å lage fire setninger av lappene deres.

  3. Sett dere sammen og sammenlikn setningene dere har laget. Spør læreren hvis dere er i tvil om de er riktige.

Del 6: Gjør om til futurum

Setningene under står i . Gjør dem om til ved å bruke hjelpeverbet "å skulle".

Et eksempel:

  • Han kjøpte ikke gaven på butikken

  • Han skal ikke kjøpe gaven på butikken.

Setninger:

  • Vi hentet faktisk hunden i Trondheim.

  • Hun malte ikke huset.

  • Barna spilte selvfølgelig fotball hele dagen.

  • Anna leste ikke boka hjemme.

  • Jeg vannet alltid plantene i stua.

Guoskevaš sisdoallu