Bargodoaibma
På fotojakt
Et godt bilde kan erstatte mange ord, og seinere skal vi bruke foto i rapporter, når vi skal dokumentere en arbeidsoppgave eller når vi skal presentere et produkt eller en tjeneste for andre.
I dette arbeidsoppdraget skal du først finne bilder du liker, og bli bevisst på hvorfor du liker dem. Du skal ta egne bilder, lære å redigere og deretter dele dem med resten av klassen.
Vi skal jobbe med temaet i fire økter:
Økt 1 (ca. 45 minutter):
- Læreren styrer denne delen.
- Vi diskuterer hva vi kan bruke bilder til generelt, og spesielt i naturbruksfaga på skolen. Deretter ser vi på bilder andre har tatt (i plenum), og diskuterer hva som kjennetegner et godt bilde.
- Læreren viser hvordan vi kan redigere bilder på en enkel måte.
Økt 2 (ca. 15 + 30 minutter):
- Elevene jobber to og to sammen.
- Finn minst tre foto av natur/landskap/dyr som dere synes er gode.
- Kopier nettadressene og legg dem inn i et digitalt dokument som alle i klassen og læreren har tilgang til på nettet. Begrunn kort hvorfor dere synes bildet er godt.
- Alle bildene vises i klassen før vi starter på tredje økt.
Økt 3 (ca. 1,5 timer):
- Last inn et fotoredigeringsprogram på pc-en din (læreren kan gi tips om gratis program).
- Jobb individuelt: Gå ut og ta minst 20 bilder med ett av disse temaene:
- «Høst»
- «Skolen min»
- «Maskiner»
- «Dyrevenner»
- «Både tobeinte og firbeinte har føtter»
- «Planter til glede og planter til plage»
- «Arbeidsoppgaver på skolegarden»
- Rediger bildene du har tatt.
- Velg ut ca. fem–ti bilder og last dem opp i et delt dokument (læreren forteller hvor). Minst ett av bildene skal vises i to versjoner: før redigering og etter redigering.
Økt 4 (ca. 1–1,5 timer):
- Hver elev presenterer sine fem–ti bilder for læreren og de andre i klassen.
- Alle skriver egenvurdering og svarer på spørsmål om bruken av bilder.
Dette trenger vi:
- PC eller nettbrett
- internett-tilgang
- NDLAs sider om fotografering
- fotoapparat eller mobiltelefon som kan ta bilder
- kabel til overføring av bilder fra kamera eller telefon til pc eller nettbrett
Etter at dette arbeidsoppdraget er fullført, kan du:
- finne minst tre eksempler på det du mener er et godt foto med tema natur eller menneskelig aktivitet knyttet til natur
- fortelle hvorfor du synes dette er et godt bilde
- ta digitale bilder og overføre dem til pc-en
- installere bilderedigeringsprogram på din egen pc
bruke redigeringsprogrammet til å:
- beskjære bilder
- rette opp bilder
- endre eksponering/lys i bilder
- fjerne røde øyne
- lage album av utvalgte bilder
- gjøre om fra farge til svart-hvitt-bilde
- eventuelt legge til tekst på bilde og lage kollasj av flere bilder
- forklare en annen i klassen hvordan du utfører punkt a–g over
Vurdering:
Utfør egenvurdering ved hjelp av dette skjemaet: Egenvurdering av arbeidsoppdrag: På fotojakt
Fiillat
Avtal med læreren hvordan arbeidet skal vurderes med karakter.