Bargodoaibma
Todagers høsttur
Dette er forslag til en bli-kjent-tur der dere får grunnleggende kunnskap om natur og friluftsliv.
- Vi skal være to dager på fjellet.
- Vi skal gjøre ulike aktiviteter, gå dagsturer og overnatte på hytte.
- Vi skal jobbe sammen to og to om å løse oppgaver. Læreren deler elevene inn i grupper, der medlemmene i hver gruppe hjelper hverandre, oppmuntrer, støtter og venter på hverandre når vi er på tur.
Vi skal
- lære å bruke kart og kompass
- bli kjent med naturtypen vi er i, og hva området blir brukt til
- lære om værtyper og påkledning
- lære om allemannsretten
- bli kjent med klassen og jobbe bevisst for å skape best mulig samarbeid og gode turopplevelser
Den første dagen
- Vi reiser opp til hytta, får et sted å sove og pakker om til dagstursekk.
- Vi spiser nista vår før klassen blir delt inn i grupper.
- Læreren forklarer formålet med turen, presenterer programmet for turen og informerer om praktiske regler for bruken av hytta.
- Vi tenker høyt sammen om hvordan hver av oss kan bidra til at det blir en hyggelig og lærerik tur for alle.
- Læreren snakker kort om allemannsretten, området vi er i, og om plante- og dyrelivet rundt hytta, og forklarer hvordan vi bruker kart og kompass.
- Gruppene får utdelt kart, kompass og flora, og vi går ut.
- To og to går sammen og løser oppgavene om området, plantene, dyra, kart og kompass og allemannsretten (se nedafor). Vi er ute, men holder oss i nærheten av hverandre, slik at læreren kan hjelpe til når vi lurer på noe.
- Vi spiser niste nr. 2 og går gjennom oppgavene i plenum.
- Om kvelden: felles matlaging og bli-kjent-leker.
Dag to
- Vi lager frokost sammen og rydder hytta.
- Hva lærte vi i går? Repetisjon!
- Vi løser oppgavene om vær og påkledning. Deretter går vi på dagstur.
- I dag fokuserer vi særlig på å følge med på kartet mens vi går tur, finne en gangfart som passer for alle, et godt sted å raste og en påkledning som kjennes behagelig.
- I klassen er vi ulike med hensyn til fysisk form, erfaring med å gå på tur, skotøy, klær og utstyr. Hvordan kan sørge for at alle får en fin tur med utfordringer som passer for sitt nivå?
- Vi spiser niste og oppsummerer dagen før vi går tilbake til hytta og reiser hjem.
Alle tar med
- dagstursekk
- klær for én dag ute
- skift
- sovepose/lakenpose
- sitteunderlag, termos og to matpakker
- fotoapparat eller telefon som kan ta bilder
- annen mat etter avtale med læreren
Læreren sørger for
- kart og kompass
- utskrift av dagens værmelding
- flora
- mat til felles kveldsmåltid (utgiftene deles på alle)
Etter denne todagersturen kan du svare på disse oppgavene:
Om området du er i:
- Hvor høyt over havet ligger området du er på tur i? (Oppgi ca. laveste og høyeste punkt.)
- Ligger dette stedet ved kysten eller inne i landet?
- Hvilket fylke er du i nå?
- Hva heter dalføret du har reist gjennom for å komme opp til denne hytta?
- Naturen har verdi i seg selv, og vi mennesker bruker naturen på ulike måter. Hva blir området rundt deg brukt til av mennesker gjennom året?
Om planter:
- Hvilke treslag finner du rundt hytta?
- Dersom du hadde plantet et appelsintre ved denne hytta, ville det vokse opp og bære appelsiner? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Bruk telefonen eller et kamera til å ta minst to foto av hver tretype/plantetype (vis tydelig både blad og voksemåte): bjørk, gran, furu, einer, rogn, dvergbjørk, vier.
- Hvilke typer bær finner du i området? Ta foto av blåbærlyng, molteblad, tyttebærlyng.
- Bestem to grasarter i området og ta foto av dem.
- Hvilke planteslag i dette området er viktige som beiteplanter for sau?
- Ta foto av ei myr. Hva er ei myr? Hvorfor dannes det myrer?
Om dyr:
- Hvilke ville dyr tror du lever i dette området?
- Hvorfor er det lite sannsynlig at du vil møte på en tiger på turen i dag?
- Kan du se spor etter husdyr i området? Hvilke spor fra hvilke dyr?
Om kart og kompass:
- Hvor er nord i forhold til der du er akkurat nå?
- Hvor er nord på kartet?
- Hva forteller målestokken på et kart oss?
- Hva er målestokken på kartet du bruker i dag?
- Bruk kartet til å planlegge en totimers tur. Gå ut fra at du kommer til å gå med en fart på tre kilometer i timen (som er ganske vanlig fart når vi går i terrenget).
- En venn spør dere om hvor han skal gå dersom han vil gå en dagstur på fire–sju timer med utgangspunkt i hytta dere er på, og der et av formålene med turen er å komme opp på en høyde eller en topp og få god utsikt. Bruk kartet til å finne fram til et godt turforslag.
- Ta ut kompasskurs fra hytta du er på, til en plass i nærheten (du velger selv hvor). Hjelp hverandre og sørg for at alle i gruppa har prøvd å ta ut minst én kompasskurs.
Om allemannsretten:
- Hva er forskjellen på innmark og utmark?
- Har vi lov til å gå til fots hvor vi vil i utmarka?
- Kan vi fritt plukke blåbær i utmarka?
- Kan vi slå opp telt hvor vi vil og ha det stående så lenge vi vil?
- Hvilke hensyn må vi ta dersom vi ønsker å fyre opp bål i skogen eller på fjellet?
Om vær og påkledning:
- Hvordan vil du beskrive været i dag? Få med opplysninger om temperatur (sjekk gjerne termometeret på hytta), vind (styrke og retning), skydekke og nedbør.
- Hva sier værmeldinga om været der du er i dag?
- Stemmer det du observerer, med det været værmeldinga sa det skulle bli?
- Hva hadde du på deg da du gikk på tur? Var det passe varmt, eller ville du ha forandret på noe?
- Hva hadde du på deg da du satt stille og hadde pause? Var det passe varmt, eller ville du ha forandret på noe?
- Hva hadde du på føttene? Fungerte fottøyet ditt godt i det terrenget og på den turen du har gått i dag? Holdt du deg tørr på beina? Var skoene behagelige? Ville du valgt de samme skoene dersom du skulle gått en dobbelt så lang tur?
Vurdering
Last ned skjemaet "Egenvurdering i naturbasert aktivitet: Todager høsttur" og gjør egenvurdering.
Fiillat
Læreren og klassen avtaler eventuell vurdering med karakter.