Shake X
Denne caseoppgaven er fin å bruke som om den skulle vært en reell skriftlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for eksamen nedenfor.
På slutten av 90-tallet lanserte Tine produkter ved navn OX. Dette var smakstilsatte melkedrikker som hadde ungdommer som målgruppe. OX-produktene ble imidlertid ingen stor suksess. Les mer om dette i kilden nederst.
Shake X derimot er en norsk virksomhet som ønsker å følge en trend i tiden med sunn og naturlig mat og drikke. De ønsker å lansere nye typer milkshake som skal være tilsatt ekstra vitaminer og proteiner. Shake X ønsker å lansere to ulike smaker i første omgang:
LOL – med smak av bringebær, sitron og guava
YOLO – med smak av kokos, chili og ananas
Shake X kjøper kun melk fra norske bønder og jobber med sertifiserte bærekraftige leverandører. Virksomheten har fokus på bærekraftig emballasje og produksjon.
Leverandører til de store norske dagligvarekjedene må ofte jobbe hardt for å få innpass i butikkene. Shake X har likevel som mål å få selge hos dagligvarekjedene og har stor tro på produktet sitt. De håper og tror at lanseringen deres skal gå bedre enn Tines lansering av OX.
I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor må du legge til egne forutsetninger der du mener det er nødvendig.
Oppgave 1
Foreta et målgruppevalg for Shake X. Drøft og begrunn segmenteringsstrategien du har benyttet.
Oppgave 2
Kom med forslag til en distribusjonsstrategi for Shake X. Hvordan kan makt og avhengighet i verdikjeden påvirke mulige distribusjonsstrategier?
Oppgave 3
Gi et begrunnet forslag til kommunikasjonsstrategi der du foreslår dagsaktuelle kommunikasjonskanaler for Shake X.
Guoskevaš sisdoallu
Her finner du vurderingskriteriene for sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2, utarbeidet av Utdanningsdirektoratet.