Muntlig eksamen
To virkedager før eksamen får du vite at du er trukket ut i faget.
Muntlig eksamen er todelt og består av
• Forberedelsestid: 24 timer
• Eksamenstid: inntil 30 minutter
På forberedelsedagen møter du på skolen og trekker et oppgavesett som består av en situasjonsbeskrivelse/case/problemstilling som dekker flere kjerneelementer og relevante kompetansemål fra læreplanen. Relevante kompetansemål fra læreplanen og vurderingskriterier blir gitt sammen med forberedelsesdelen. Dette gir deg et utgangspunkt for forberedelsen til muntlig eksamen. Du skal for øvrig ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen.
Videre velger du selv om du vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt.
Et tips i forberedelsestiden til muntlig eksamen er å øve på å snakke deg gjennom det du vil si, og som du tenker kan være relevant å snakke om på eksamensdagen. Snakk høyt til deg selv, gjerne mens du ser deg i speilet. Det kan også være fint å få andre til å stille deg faglige og relevante spørsmål på bakgrunn av forberedelsedelen. Be gjerne om noen tilbakemeldinger og tips til hvordan du formulerer deg og formidler fagstoffet.
Eksamenstiden er inntil 30 minutter. På eksamensdagen kan du ta med notater fra forberedelsesdagen og ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Fagsamtalen foregår uten hjelpemidler.
Dersom du velger å ha en presentasjon, kan denne utgjøre inntil 10 minutter. Du får deretter oppfølgingsspørsmål til presentasjonen. Resten av eksamen er en fagsamtale som kan omfatte alle kompetansemålene knyttet til aktuell situasjonsbeskrivelse/case/problemstilling.
Hvis du velger å ikke ha en presentasjon, starter fagsamtalen med en gang. Faglærer er normalt eksaminator, og eksamineringen blir ledet av eksaminator. Sensor skal være ekstern og komme fra en annen skole. Sensor skal i hovedsak ha en lyttende rolle og ta notater under eksaminasjonen, men sensor kan også stille spørsmål.
Tenk over
Hva mener du kan være fordeler og ulemper med å velge presentasjon på muntlig eksamen?
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for programfaget markedsføring og ledelse 2 (Udir) og vurderingskriterier. Her er et forslag til vurderingskriterier til muntlig eksamen. Karakteren skal være en helhetsvurdering av kompetansen din slik den kommer fram på eksamen.
Dersom du velger å innlede eksamen med en presentasjon, skal ikke et eventuelt produkt som er laget i forberedelsestiden vurderes i seg selv. Kompetansen du viser muntlig gjennom din presentasjon på eksamensdagen vurderes sammen med oppfølgingsspørsmål og fagsamtalen.
Guoskevaš sisdoallu
Eksempel på en forberedelsedel knyttet opp mot Pink Fish, som kan være nyttig å bruke som øving til en eventuell muntlig eksamen.
Eksempel på en forberedelsedel knyttet opp mot Oda, som kan være nyttig å bruke som øving til en eventuell muntlig eksamen.