Njuike sisdollui
Bargobihttá

THUN

Her er en caseoppgave om det fiktive klesmerket THUN. Oppgaven kan benyttes som øving til en eventuell skriftlig eksamen.

Thun

Denne caseoppgaven er fin å bruke som om det skulle vært en reell skriftlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for eksamen nedenfor.

Retningslinjer for eksamen
  • Hjelpemidler er tillatt, med det er ikke tillatt å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter under eksamen.

  • Du har tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler, men ikke internett for øvrig. Du vil blant annet ha tilgang til læringsressurser på NDLA under eksamen. Se ellers oversikt over nettressurser til eksamen på Vigo IKS.

  • Det er ikke tillatt å benytte automatisk tekstgenerator som chatbot eller tilsvarende teknologi.

  • Sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 varer i fem timer.

Situasjonsbeskrivelse

Mote- og tekstilindustrien er den nest mest forurensende industrien i verden. De siste 20 årene har klesproduksjonen doblet seg – til over 100 milliarder plagg i året. I tillegg er det kun 1 prosent av klærne som blir resirkulert. Ifølge tall fra SIFO har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet. Hvert femte plagg blir sjelden eller aldri brukt, og vi kaster i snitt 23 kilo klær hvert år.

For å produsere én enkelt T-skjorte kreves cirka 1 400 liter vann. Det tilsvarer mer enn ti fulle badekar. Bomull er nemlig en veldig tørst plante, og klærne våre kan dermed ha en svært negativ påvirkning på miljøet. Det brukes også mye kunstgjødsel og sprøytemidler på bomullsmarkene.

Grete Thundal er en kjent influenser som tar miljøet på alvor. Hun ønsker å bidra positivt i verden ved å lansere sitt eget klesmerke. Merket skal hete THUN og ta utgangspunkt i det nordiske. Miljø og samfunnsengasjement skal være sentrale verdier.

Grete Thundal ønsker å skape klær av høy kvalitet, og hun vil legge noe av produksjonen i Norge og resten til utlandet. Målet er at kundene skal tenke mer på kvalitet enn på kvantitet og dermed kjøpe plagg som er slitesterke og varer lengre. THUN ønsker spesielt å nå ut til ungdommen med budskapet om et bærekraftig forbruk basert på resirkulerte materialer.

I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor må du sette egne forutsetninger der du mener det er nødvendig.

Oppgave 1

Kom med et forslag til en merkevarestrategi for klesmerket THUN, der du gir begrunnede anbefalinger til merkevarebyggingen.

Oppgave 2

Redegjør for ulike faktorer som påvirker prissetting og anbefal en prisstrategi for THUN.

Oppgave 3

Drøft THUNs samfunnsansvar ut fra et etisk, lovmessig og forretningsmessig perspektiv. Redegjør for hvordan graden av samfunnsansvar påvirker virksomhetens omdømme.

Tips til å skrive en god besvarelse
  • Les oppgavene og situasjonsbeskrivelsen nøye før du begynner å svare på oppgavene. Sikre deg at du forstår hva oppgavene ber deg om.

  • Svar presist og relevant på det oppgaven ber deg om.

  • Merk deg handlingsverb i oppgavene, slik at du drøfter der du blir bedt om å drøfte og så videre.

  • Jobb med å skape en god struktur i besvarelsen. Sørg for en rød tråd gjennom teksten til hver oppgave.

  • Bruk hensiktsmessige kilder og siter og henvis på en etterprøvbar måte.

  • Benytt og definer relevante fagbegrep.

  • Anvend relevant fagstoff, faktainformasjon og refleksjon til å komme frem til og underbygge begrunnelser, fremheve poenger og komme med anbefalinger. Redegjør for valg du tar underveis i besvarelsen.

Kilder

Klepp, I. G. og Laitala, K. 2016. Klesforbruk i Norge. Fagrapport nr. 2. SIFO. Hentet fra https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/5331/file80574_file80519_fagrapport_nr._2-2016_rapport_klesforbruk.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Senneset, I. (2019, 1. juli). FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Hentet fra: https://www.aftenposten.no/norge/i/9vrE8d/fn-rapport-klesindustrien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip

Guoskevaš sisdoallu