Skylappjenta som tverrfaglig ressurs
I norskfaget åpner Skylappjenta, som en samtidstekst, for å drøfte både kulturmøter og kulturkonflikter i det norske samfunnet. Filmen tar utgangspunkt i et kjent eventyr og bidrar til at elevene kan lære mer om eventyrsjangeren når de skal jobbe med fortellemåter i myter og folkediktning.
Læringsmål: Vurder hvordan filmskaperne har benyttet dramaturgi som virkemiddel i filmen.
Filmen åpner for interessante diskusjoner om utfordringer ved tverrkulturell kommunikasjon og identitet.
Læringsmål: Etter å ha sett Skylappjenta skal du kunne diskutere forholdet mellom kultur, individ og samfunn med utgangspunkt i filmen.
I medier og kommunikasjon er filmen interessant fordi den bruker et eventyr til å fortelle en moderne historie. Filmen gir elevene mulighet til å lære mer om filmspråk, fortelleteknikk og dramaturgi som igjen kan være nyttig i elevenes egne medieproduksjoner.
Læringsmål: Etter å ha sett filmen skal du skrive et filmmanus.
Skylappjenta viser både kulturmøter og kulturkonflikter og sier noe om hvordan det er å leve i et flerkulturelt samfunn.
Læringsmål: Bruk filmen som utgangspunkt til å diskutere utfordringer og muligheter i det flerkulturelle Norge.
Skylappjenta framstiller karakterene på en karikert og stereotyp måte. Det er viktig å kunne forholde seg kritisk til medias framstillinger siden disse er med på å forme vår oppfatning av minoritetsgrupper.
Læringsmål: Du skal beskrive hvordan karakterene i filmen er framstilt, og vurdere hvilke filmatiske virkemidler som er benyttet i framstillingen.
Guoskevaš sisdoallu
Kortfilmen Skylappjenta, en moderne versjon av «Rødhette og ulven», er en animasjonsfilm med ekte skuespillere.