Njuike sisdollui
Bargobihttá

Profilering av praksisbedriften i ulike medier

I denne oppgaven skal du planlegge og lage forslag til innhold som kan profilere praksisbedriften din.

Oppgave 1

Se filmene nedenfor, og la deg inspirere.

  1. Politiets nettpatrulje Vest jobber aktivt med sin tilstedeværelse på nett.

    • Hvorfor er det viktig for politiet å være til stede på nett?

    • Hva ønsker de å oppnå med tilstedeværelsen sin?

    • Hvordan benytter Politiets nettpatrulje Vest seg av TikTok?

  2. Forklar hvordan mediebyrået Starcom arbeider med å markedsføre Høyskolen Kristiania og Burger King.

I filmen ser vi hvordan Politiets nettpatrulje Vest jobber med å planlegge og lage innhold til sin TikTok-konto. Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0
I filmen ser vi eksempler fra arbeid med markedsføring for Høyskolen Kristiania og Burger King. Video: Terranova Media / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 2

Virksomheter kan profilere seg i ulike medier. Her skal vi se på egne kommunikasjonskanaler som kan være nettside, Facebook, Instagram og TikTok. Svar på spørsmålene nedenfor med utgangspunkt i praksisbedriften din.

  1. Hvilke egne kommunikasjonskanaler benytter praksisbedriften seg av?

  2. Hvem er målgruppa til praksisbedriftens egne kommunikasjonskanaler?

  3. Synes du innholdet i praksisbedriftens egne kanaler er tilpasset målgruppa på en god måte? Hvorfor/hvorfor ikke?

  4. Hva synes du om praksisbedriftens profilering i ulike medier?

  5. Synes du praksisbedriftens tilstedeværelse på nett i egne kanaler er vellykket? Hvorfor/hvorfor ikke? Begrunn.

  6. Synes du praksisbedriften bør være til stede i flere/andre kommunikasjonskanaler? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis ja, hvilke i så fall?

Oppgave 3

Hent inspirasjon fra filmene ovenfor når du skal planlegge og lage forslag til hvordan praksisbedriften din kan profilere seg i egne kanaler.

Planlegg innhold til en eller flere av praksisbedriftens kommunikasjonskanaler.

  1. Hvilken målgruppe skal innholdet du lager, rette seg mot?

  2. Hvilke/hvilken kommunikasjonskanal kan være hensiktsmessige å bruke for å treffe målgruppa?

  3. Hva kan være aktuelt innhold/budskap?

  4. Hvilken form bør innholdet/budskapet ha for å treffe målgruppa best?

  5. Hvilke virkemidler vil du bruke for å få fram budskapet? Skal det spille på følelser, være informativt eller begge deler?

Oppgave 4

Ta utgangspunkt i planene fra oppgave 3 og utarbeid forslag til innhold til en eller flere av praksisbedriftens egne kommunikasjonskanaler.

Oppgave 5

Vis fram forslaget/forslagene for klassen.

  1. Redegjør for de valgene du har gjort.

  2. Ta imot tilbakemeldinger fra de andre i klassen om hva som var bra, og hva som eventuelt kan eller bør endres.

  3. Hør med praksisbedriften om de er interessert i å publisere noe av det du har produsert.