Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Eksempler på omstillingsprosesser

Du skal her få flere eksempler på virksomheter som har vært gjennom omstillingsprosesser. Kanskje vil du kjenne igjen noen av dem?

Nye navn og nye muligheter

Husker du det gamle statseide oljeselskapet Statoil? Det ble opprettet i oljens storhetstid. Navnet beskrev hvem som eide det, og hva det holdt på med. Staten og olje. Men i dag da det handler om å finne nye energikilder som kan erstatte den fossile oljen, høres ikke navnet like godt ut lenger. Derfor endret de navn til Equinor. Det nye navnet kommer fra equality, likhet. I tillegg skal det vise at selskapet kommer fra nord. Med det nye navnet startet det de selv kaller «den største omleggingen av energisystemene i moderne tid». De er ikke lenger et oljeselskap, men et bredt energiselskap.

Det skjedde selvfølgelig ikke over natta. Dette har vært en prosess som har gått over år, og som fortsatt pågår. Gamle NSB (Norske Statsbaner) er et lignende eksempel. Med navnet Vy, som betyr «utsikt», skal de bli et stort transport- og mobilitetsselskap som skal få reisende fra dør til dør.

Fra klesbutikk til opplevelseshub

Har du hørt om kleskjeden Houdini? Det svenske firmaet ble startet i 1993 og produserte til å begynne med produkter og klær som skulle holde folk varme og tørre og være lette å bevege seg i. Siden den gang har de vært gjennom en lang reise med store endringer. I 2016 begynte de med utleie og reparasjon av klær i en butikk i Oslo. Vel, egentlig er det ikke en butikk. De har ingen vanlig kasse, og de kaller det en «hub» hvor det er rom for å henge rundt og gjøre andre ting enn å prøve klær. Her kan du blant annet delta på yoga og workshops, eller få med deg interessante forelesninger.

Flere andre kleskjeder kommer etter. Bergans har begynt med klesutleie, mens Norrøna tilbyr reparasjon av ødelagte klær. Dette er gode tiltak. Spesielt fordi friluftsliv faktisk er noe av det verste du kan holde på med på fritida. I en artikkel fra NRK om nordmenns forhold til naturen fastslår Vestlandsforsking at bare ferie- og flyreiser er verre. Og det er ikke fordi folk er ute i naturen, men fordi nordmenn bruker mange millioner på nytt sportsutstyr og klær hvert år. Det er ikke bærekraftig.

Eksemplene over viser det vi kaller grønn omstilling – det vil si at endringer blir gjort av hensyn til miljøet. De fleste moderne virksomheter er i konstant endring av samme grunn. Da snakker vi ikke om lange prosesser, men mindre endringer.

Uansett om det dreier seg om omstillingsprosesser eller mindre endringer, kommer du til å spille en viktig rolle. Virksomheter som ønsker å være bærekraftige, er avhengige av medarbeidere som har de samme verdiene som de selv har. Som ønsker å gjøre verden til et bedre sted, og som ønsker å jobbe for miljøet. Uansett virksomhet og bransje.

Kilder

Equinor. (15. mars 2018). Om navneendringen vår. Hentet fra https://www.equinor.com/no/about-us/about-our-name-change.html

Skjeggestad, Helene. (12. mars 2019). NSB og Nettbuss samles under nytt navn – det nye navnet er VY. Aftenposten. Hentet fra https://www.aftenposten.no/norge/i/5VPWgm/nsb-og-nettbuss-samles-under-nytt-navn-det-nye-navnet-er-vy

Andersen, B.L. og Skumsvoll, N.F. (5. juni 2019). Vi bruker 15 milliarder i året på utstyr: – Stiene har blitt en catwalk. NRK. Hentet fra https://www.nrk.no/telemark/nordmenn-bruker-15-milliarder-i-aret-pa-sportsutstyr-1.14575621

Skiinfo. (18. januar 2017). Houdini i medvind. Hentet fra https://www.skiinfo.no/nyheter/a/624346/houdini-i-medvind

Regjeringen. (21. april 2016). Grønn omstilling. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/gronn-omstilling/id2485152/