Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Kanaler, måling og valg av kanaler

De aller fleste av oss er i kontakt med flere kanaler hver dag. Hver gang vi bruker tid i sosiale medier, ser på TV, besøker et nettsted eller hører podkast, oppsøker vi en kanal. Slike kanaler, og det vi kan måle fra aktiviteten der, bruker vi i planleggingen og utførelsen av markedsaktiviteter.

Hva er en kanal?

Med kanal i denne sammenhengen mener vi en markedsføringskanal. Det er en forbindelse mellom bedriften som sender, og personen som mottar et budskap. Kanaler er altså forskjellige medier som vi kan bruke til å kommunisere med kundene våre eller potensielle kunder i målgruppene våre.

Det finnes mange ulike kanaler

  • TV, nett-TV og YouTube
  • radio og podkast
  • sosiale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat
  • nettsider og blogger
  • influensere
  • nyhetsbrev på e-post
  • postkassereklame
  • telefon
  • papiraviser og nettaviser
  • messer og konferanser
  • reklameplakater i offentlige rom

Hvilke kanaler skal vi velge?

Det er mange kanaler å velge mellom, og det kommer stadig nye til. Hvilke kanaler vi skal velge, er avhengig av flere forhold:

  • I hvilke kanaler finner vi målgruppene våre?
  • I hvilke kanaler når vi flest i målgruppene til en lavest mulig pris? Hvor får vi mest igjen for pengene?
  • I hvilke kanaler kan vi forvente å få best respons på aktivitetene våre?

Her finnes det ingen fasit. Medievanene våre endrer seg hele tida. Det som var en god kanal for å nå yngre brukere i går, er kanskje den beste kanalen for en mer voksen aldersgruppe i morgen. La oss se på et eksempel:

  • I fjerde kvartal av 2018 var det blant personer i Norge over 60 år under 25 prosent som hadde en profil på Snapchat.
  • I fjerde kvartal av 2019 hadde andelen i samme aldersgruppe økt til 41 prosent (kilde: Ipsos SoMe-tracker).

Tallene viser en økning på rundt 50 prosent i løpet av bare et år. Det forteller oss noe om hvor raskt medievaner kan endre seg.

Kanaler og målgrupper

Gjennom markedsundersøkelser og statistikk fra de ulike kanalene kan vi følge med på hvordan folks medievaner og brukeratferd endrer seg. Dette kan hjelpe oss med å velge riktig kanal for å nå målgruppene våre.

Statistisk sentralbyrå og Norsk mediebarometer

Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomfører årlig en undersøkelse av folks medievaner. Den kalles Norsk mediebarometer. Her finner vi mye informasjon om folks medievaner. Vi kan blant annet se tall for bruk av medier etter kjønn, alder og utdanning. Som bildet under viser, var det ifølge undersøkelsen bare 27 prosent av befolkningen i Norge som leste papiraviser hver dag i mai 2020, mot 77 prosent i 2000.

Ipsos SoMe-tracker – bruk av sosiale medier

Et annet verktøy som kan hjelpe oss til å velge riktig kanal, er Ipsos SoMe-tracker. Her finner vi statistikk over folks bruk av sosiale medier. Statistikken oppdateres hvert kvartal (hver tredje måned). Oversikten som er avbildet nedenfor, viser hvor stor andel av den norske befolkningen som bruker de forskjellige sosiale mediene daglig. I første kvartal av 2020 var Facebook det mest brukte sosiale mediet i Norge.

Vi kan også hente ut detaljert informasjon om hvor mange personer som har en profil i det enkelte mediet, og hvor mange som bruker mediet daglig, fordelt på kjønn og aldersgrupper. Bildet under viser slik informasjon for Facebook:

Når vi vet mer om folks medievaner, er det også enklere å velge riktig kanal.

Hvordan er folks medievaner i dag?

Finn oppdaterte tall hos SSB og Ipsos.