Kvalitetsstyring
Å kvalitetsstyre vil si å koordinere virksomhetens aktiviteter slik at ledelsen kan ta beslutninger som sikrer god kvalitet. I en virksomhet som styres etter dette prinsippet, vil ledelsen hele tiden fokusere på kvalitetsforbedringer. Alle i virksomheten vil ha ansvar for god kvalitet i arbeidet de gjør, uavhengig av hvilke arbeidsoppgaver de utfører.
Det finnes ulike kvalitetsstyringssystemer til hjelp med å styre driften av virksomheten slik at man oppnår resultatene man ønsker. En fordel med et slikt system er at det forenkler opplæringen og sikrer at arbeidet gjøres slik ledelsen ønsker, og at oppgavene gjøres likt uavhengig av hvem som gjør dem.
Kvalitetssystemet kan gjerne integreres med systemer for miljøstyring, sikkerhetsstyring, økonomistyring og så videre.
Dokumentstyring
Et dokumentstyringssystem gjør det enkelt å produsere, vedlikeholde og distribuere alle typer dokumenter i virksomheten. Det kan blant annet bearbeide og håndtere dokumenter som skannes eller kopieres digitalt. Hensikten er å kunne lagre alt i samme system, slik at man senere kan søke det opp ved behov.
Avvikshåndtering
I alle virksomheter kan det skje uønskede hendelser. Skader, ulykker og slitasje kan føre til sykefravær og helseproblemer. Virksomheten må dokumentere hva de gjør når uønskede hendelser skjer.
Formålet med avvikshåndtering er å forhindre at uønskede hendelser skjer igjen. HMS-reglene krever at alle virksomheter har rutiner for å forebygge, forhindre og registrere avvik for å hindre gjentagelser. Hensikten er at virksomheten skal lære av sine feil og iverksette tiltak for å hindre nye avvik.
For å sikre dokumentasjon kan man registrere avvikene i et avvikshåndteringssystem. Dersom Arbeidstilsynet kommer på tilsyn, kan de kreve å få utlevert dokumentasjon på at reglene blir fulgt.
Risikoanalyser
Risikoanalyser kan gjøres på mange ulike områder, for eksempel HMS, økonomi, teknologi og prosjektstyring. Ved slike analyser kan vi vurdere mange ulike konsekvenser, for eksempel kostnader, miljøskader, helseskader, dødsfall og omdømmetap.
Årshjul
Et årshjul beskriver året for hele eller deler av virksomheten. Årshjulet viser de viktigste aktivitetene i en organisasjon og gir et overblikk for alle i organisasjonen. Når alle i virksomheten kjenner til hva de andre gjør, kan de lettere samarbeide og tilpasse planer og aktiviteter.