Bargobihttá
Utvikle nye opplevelser og aktiviteter for feriegjester
Norge er et vakkert land å feriere i og har mye å tilby turister. Har du forslag til nye opplevelser og aktiviteter som kan tilbys feriegjester?
Norge er et attraktivt reisemål for mange. Turistene setter stor pris på naturen og på opplevelser og aktiviteter knyttet til naturen. Reiselivsnæringen trenger ideer til nye, bærekraftige opplevelser og aktiviteter, og har bedt dere om hjelp med idéutviklingen.
I denne oppgaven er det viktig at dere er impulsive og kreative.
Gå sammen to og to. Dere får hver deres rolle:
- Én er reporter.
- Den andre er "verdensmester".
Den av dere som er "verdensmester", vet alt om et reiselivsprodukt. Reporteren skal intervjue verdensmesteren om produktet.
- Tid: 15 minutter
- Hensikt: finne ideer til nye aktiviteter og opplevelser for turister i Norge
Instruksjon
- De to elevene i hver gruppe skal tenke på hvert sitt substantiv og si det i munnen på hverandre når læreren har talt til tre. Substantivene må ha noe med bærekraftig reiseliv å gjøre. Hvis ordene er "fisk" og "lyng", blir produktet "fiskelyng". Dette reiselivsproduktet er verdensmesteren ekspert på og vet alt om.
Reporteren skal nå intervjue verdensmesteren om det nye reiselivsproduktet i 2–3 minutter. Reporteren kan for eksempel spørre:
- Hvor mye koster det?
- Hvordan blir det utviklet?
- Hvem er målgruppen for produktet?
- Hvilke bruksområder har det?
- Hvilke særtrekk har det?
- Hvordan ser det ut?
- På hvilken måte er det et bærekraftig reiselivsprodukt?
- Deretter bytter elevene roller og gjennomfører punkt 1 og 2 på nytt.
- I klassen: Læreren spør noen av reporterne om å oppsummere hva verdensmesteren har fortalt om det nye reiselivsproduktet.
Refleksjon i fellesskap
- Hva tenker dere at dere lærer i en slik oppgave?
- Hvorfor er det så viktig med et bærekraftig reiseliv?
- Hvordan kan denne typen oppgaver være nyttig trening for arbeid med ulike prosjekter?