Bargobihttá
Utvikle nye metoder for leksehjelp
Skolene trenger deres hjelp! Mange elever i ungdomsskolen og på videregående synes lekser er kjedelig og vanskelig. Og ikke alle har noen hjemme til å hjelpe seg, av ulike grunner. Kommunen har fått tilbakemeldinger fra skolene om dette, og ber nå om deres hjelp til å ta tak i denne utfordringen.
Kommunen og skolene trenger deres hjelp til å finne nye metoder for digital leksehjelp.
I klassen
- Snakk om leksehjelp i klassen. Del erfaringer og diskuter hva som er bra og mindre bra med leksehjelp.
- Bli enige om hva som er de åtte største utfordringene med leksehjelp. Skriv en liste på tavla og nummerer punktene.
- Del klassen inn i grupper på fire.
I grupper
- To elever i hver gruppe skriver ned et tall mellom 1 og 8 og et tall mellom 1 og 12. Det første tallet representerer en av utfordringene dere har blitt enige om i klassen. Det andre tallet skal dere bruke til å velge ord fra slumpordlista nederst på siden.
- Ta utgangspunkt i utfordringen og slumpordet deres, og diskuter dere fram til noen ideer til hvordan skolene kan drive digital leksehjelp.
- Presenter en av ideene deres for klassen.
Slumpord
- podkast
- lærer
- app
- telefon
- matematikk
- eple
- flyktninger
- bibliotek
- bok
- ferie
- ekspert
- eldre
Guoskevaš sisdoallu
Fágaávdnasat
Slumpord med FNs bærekraftsmålSlumpord med FNs bærekraftsmål er en øvelse der du får trent opp evnen til kreativitet og assosiasjonstenkning.