Etikk i handel med mat og drikke
I vårt daglige arbeid kan det oppstå mange etiske dilemmaer og problemstillinger. Her skal vi se på noen av dem.
God etikk i kundebehandlingen vil si at kunder skal behandles med respekt og verdighet uavhengig av kundens hudfarge, funksjonshemning, religion, kjønn eller legning.
Ulike interesser og verdier gjør at mange er opptatt av hvordan næringsmidlene er produsert, hvor de kommer fra, om de er miljømerket, eller hva maten inneholder. Da er det viktig at vi har nok kunnskap om produktet til å kunne gi et ærlig svar og ikke lyve for kunden. Om vi som selger maten, er usikre eller ikke gidder å sjekke ordentlig, kan det få store følger både for kunden og for bedriften, som får dårlig omdømme.
Det finnes flere eksempler fra restaurant- og matbransjen der man lurer kundene bevisst. Det kan handle om å forkle billige råvarer som dyre og få stor inntjening, selge ulovlig importerte råvarer eller pakke om varer som er utgått på dato, og selge på nytt. Dette er ikke bare ulovlig, men også svært uetisk.
Etikk gjelder også hygienen når du lager mat. Slurver du med hygienen, kan kunder eller gjester bli matforgiftet eller få matinfeksjon. Vi må lære oss å se konsekvensene av handlingene våre og opptre på den måten vi vet er rett, og ikke bare gjøre det som er enklest der og da. Etikk vil derfor være et viktig redskap for å få fornøyde gjester.
Tenk over
Hvilke konsekvenser vil det få for en virksomhet eller en hel bransje når det stadig er tilfeller av uærlige eller ulovlige aktiviteter?
Når vi jobber i en virksomhet som selger mat og drikke, har vi tilgang til verdier i form av penger og næringsmidler. Det kan være fristende å ta seg en flaske brus på jobben en varm arbeidsdag uten å betale for den. Du tenker kanskje at det ikke er så farlig, du har jo jobbet og stått på hele dagen, en kald brus må vel bedriften unne deg. De kommer nok ikke til å merke det. Men å ta en brus uten å betale for den er tyveri og er både ulovlig og uetisk.
Rask tilgang på penger kan også friste ansatte til å stjele. Det er dessverre mange tilfeller der salg ikke blir registrert i kassen og kontanter havner i de ansattes lommer. Oppdager du at en av dine kollegaer stjeler på jobb, kan det være vanskelig å si ifra, og du kan befinne deg i et etisk dilemma.
Mange bedrifter gir ansattrabatt som et gode til dem som jobber i bedriften. Dette er en rabatt for deg som ansatt, og den skal ikke "lånes" bort til andre. Har du venner som kommer innom og ber om å få rabatt på maten eller drikken, kan det være vanskelig å si nei. Det blir lettere om bedriften har utarbeidet klare etiske retningslinjer som sier at det ikke er greit å låne bort ansattrabatt, slik at man kan henvise til disse.
I handel med mat og drikke kan det være tilfeller av korrupsjon. Korrupsjon vil si å bestikke noen eller å ta imot bestikkelser for å få en fordel.
Kanskje vil du oppleve at en leverandør vil gi deg gaver eller en tjeneste som takk for at du overtaler sjefen til å ta inn leverandørens varer framfor en konkurrents. I et slikt tilfelle kan du spørre deg selv: Har jeg god samvittighet ved å ta imot disse gavene? Er det problematisk å fortelle sjefen om det? Er det greit om det kommer i morgendagens avis? Er noen av svarene på disse spørsmålene nei, bør du ikke ta imot gaven eller tjenesten.
Enkle retningslinjer og spørsmål kan være til stor hjelp hvis vi er i tvil om hva som er rett og galt, klokt og uklokt. Mange fagorganisasjoner og bedrifter har yrkesetiske retningslinjer for medlemmer og ansatte.
Det er viktig at reglene er enkle å forstå, og at reglene har betydning for medarbeidernes hverdag og de utfordringene og dilemmaene som kan oppstå.